Modefuckblad

'Volop in dit nummer: Kuddegedrag'. 'Extra: Glimmende rotzooi die je niet nodig hebt'...

'Trend? Je bent zelf een trend'.

'Hele dure potjes met vet'. Het lijken AdBuster-parodieën op de obligate coverteksten van de zoveelste glossy. Maar het is allemaal juist reclame voor zo'n glossy: het dikke, glanzende modevakblad Link. De tegendraadse zinnetjes duiken op in een serie van acht campagnecovers met daarop ongewone modefoto's gemaakt door bekende fotografen als Cornelie Tollens. Een meisje met een kerkhofgebit. Een vrouw met op haar topje de provocerende tekst: 'Brands do what I want'. Of een reeks dure merkspullen van Prada, Miu Miu en Vivienne Westwood in rommelige Zeeman-folderopmaak. Eronder staat telkens: Link Modefuckblad. Waar het door Force Link Publicaties & Promoties in Amsterdam uitgegeven kwartaalblad, gericht op 'sportswear', 'streetwear' en 'jeanswear', zich normaal tooit met de naam Link Modevakblad.'Link bestaat bijna zeven jaar en wij vinden dat een symbolisch getal om te vernieuwen, om een paar stappen verder te gaan', verklaart hoofdredacteur Esther van Maurik in het nummer dat afgelopen dinsdag in de nieuwe club Johnny Woo aan het Leidseplein in Amsterdam het licht zag. Uit oude, afgedane zaken iets compleet nieuws opbouwen, is symbolisch voor mode, betoogt zij.

Voor de restyling van het blad en voor de reclamecampagne tekent het Amsterdamse reclamebureau Unruly. 'De campagne relativeert het fenomeen trend, dit is zelfspot die de creërende in plaats van de zakelijke kant van mode belicht', legt art-director Niels 'Shoe' Meulman van Unruly uit. 'Deze spoof covers laten vakmensen en consumenten zelf nadenken in plaats van te dicteren wat we komend seizoen gaan dragen.' Unruly maakte eerder voetbalmerk Umbro tot modemerk, en ze werkt voor Foot Locker Europe, Eastpak en schoenenmerk MAG.

Meer over