Mode, muziek en mobieltjes

Zonder goeie soundtrack zouden veel modeshows knap saai zijn, en zonder mooie kleren zouden veel popartiesten er niet half zo interessant uit zien....

GERT JONKERS

Popsterren als Beyoncé, Jamiroquai, Björk en Robbie Williams zongen hun hits op de glamorous fund-raiser, en intussen liepen modellen met de nieuwste wintermode van Armani, Burberry, Alexander McQueen en Versace over het podium in de Royal Albert Hall. Soms gingen de kleren en de muziek een mooie combinatie aan. En wie zich echt verveelde, kon altijd nog de gedachten van prins Charles en Camilla Parker-Bowles proberen te lezen het prinselijk paar bevond zich in het supercelebrity-publiek, wat voor de Britse pers meteen weer een schandaaltje was. Blijkbaar is het nog steeds publiek geheim dat de twee een relatie hebben.

'Hopelijk krijgen we wel wat blote wijven te zien', trapte presentator Denis Leary, acteur en komiek uit Amerika, de avond af. Of prins Charles diens humor leuk vond? Daar trok de nogal schunnige Leary zich weinig van aan. 'Sorry prins, maar we doen 't allemaal voor de arme kindertjes', zo dekte hij zich in. En daar ging Leary weer: 'Of ik Botox gebruik? Zeker, ik laat het in mijn reet spuiten. Stel je voor: het gezicht van een 45-jarige en de kont van een kleuter.' Ja, daar kon Charles wel om

lachen (Het was daags voordat het auto-ongeluk van Diana weer op de Britse voorpagina's terug was). Leary kreeg veel tijd voor z'n

borrelpraat, omdat medepresentatrice Liz Hurley zich in amper drie uur negentien keer moest omkleden: voor elke dertig seconden tekst had de Britse actrice een andere baljurk laten komen.

Zo denderde de avond in vlot tempo door: aankondiging, doek open, artiest zong een lied terwijl een dozijn modellen de kleren van een modehuis toonde, de ontwerper in kwestie gaf de artiest een zoen. En op naar de volgende act.

De combinatie werkte wonderwel. Vond je de muziek saai (zoals die van playbackend jongensbandje Blue), dan kon je tenminste nog drie minuten genieten van de

jurken van Dolce & Gabbana. Bryan Let's stick together Ferry en Beyoncé ('de nieuwe Madonna' volgens het merendeel van de

bezoekers) waren zo leuk om te zien dat je vergat naar de kleren van respectievelijk Yves Saint Laurent en Armani te kijken. Maar het optreden van Robbie Williams gaf de sprankelende avondjurken van Donatella Versace juist een mooie meerwaarde. Net zoals de immer mysterieuze Grace Jones glans gaf aan de kleren van Stella McCartney (dochter van), en Sheryl Crows broeierige versie van The first cut is the deepest zelfs de tikje brave mode van Tommy Hilfiger goed te genieten maakte.

Het doel was om voor het fonds van de prins ruim 1 miljoen pond (krap 2 miljoen euro) op te halen. De 5500 toegangskaarten kostten een paar honderd pond per stuk, de televisieopnamen van het

evenement werden aan veertig landen verkocht, en het hippe telefoonmerk Xelibri sponsorde de avond ruimhartig, onder andere met gratis telefoons voor de arties ten. Waarom? Xelibri, een submerk van Siemens, associeert zich graag met alles wat happening en fashion is. 'Bovendien gaat deze avond over communicatie of niet?', vroeg de marketingmanager van Xelibri zich in de wandelgangen af, terwijl op het podium Andrea Bocelli en Ralph Lauren elkaar omhelsden.

Zo leek de hele avond over

verbroedering en synergie te gaan. Zelfs de coolste popsterren ontdooiden. 'Mode is toch niet zo'n klotezooi als we altijd dachten', riep Duran Duran-zanger Simon LeBon na afloop van zijn optreden, terwijl hij door Donna Karan werd gezoend. 'Blijft u nog even zitten, koninklijke hoogheid, straks komen de blote wijven', vervolgde presentator Leary.

Meer over