Mode Fabulous 50's

Een ode aan de mode van een stijlvol decennium

BREGJE LAMPE

Fabulous Fifties - Fabulous Fashion

t/m 3/2 2013 Gemeentemuseum Den Haag (catalogus, 256 p., 20 euro)

Toen Madelief Hohé, conservator kostuum van het Gemeentemuseum Den Haag, anderhalf jaar geleden op het idee kwam de jaren vijftig als uitgangspunt voor een nieuwe modetentoonstelling te nemen, zat ze boven op de tijdgeest. De wijde rokken uit de eerste couturecollectie van Raf Simons voor Dior deden sterk aan de jaren vijftig denken en ook Prada liet eind september vorig jaar nog een collectie zien die volledig op de jaren vijftig was geïnspireerd. De collectie van Prada staat nu in het museum, om aan te geven dat de jaren vijftig nog altijd een belangrijke inspiratiebron zijn voor hedendaagse ontwerpers.

De museumzalen zijn voor de gelegenheid in suikerzoete pastelkleuren geschilderd en het wemelt er van de mantelpakjes, wespentailles, twinsets, uitwaaierende rokken en wolken tule. Voor Hohé is deze tentoonstelling dé manier om een aantal bijzondere stukken uit de eigen collectie te laten zien. Ze weet als geen ander dat een serie antieke kledingtukken achter glas weinig bekijks trekt en dus werd, niet voor het eerst, Maarten Spruyt erbij gehaald.

Spruyt, die net een documentaire heeft afgerond en ooit als stylist voor modebladen werkte, heeft inmiddels de inrichting van meer dan vijfenzeventig museumzalen op zijn naam staan. Hij werkt samen met Tsur Reshef. Van een keuze op historische gronden moeten Spruyt en Reshef niets hebben. Zij denken in thema's, in sfeer. Een kleine honderd poppen zijn ondergebracht in tien verschillende stijlkamers met een eigen thema. De strenge mantelpakjes staan in de kamer met het thema kantoor, geïnspireerd op d succesvolle Amerikaanse tv-serie Mad Men, waarvan het begin zich eind jaren vijftig afspeelt. Bikini's, die toen als een revolutionair kledingstuk golden, staan in de kamer die vrije tijd als thema heeft. En onder de noemer glamour worden avond- en cocktailjurken tentoongesteld.

De mode uit die tijd, waarvan de New Look van Dior het boegbeeld is geworden, was onpraktisch, frivool, decadent en uitermate vrouwelijk. Het was geen oorlog meer; de nylon kousen die de Amerikaanse bezetters meebrachten, mochten gezien worden en toen textiel in 1949 niet meer op de bon was, ging de Nederlandse vrouw fanatiek aan de slag met de naaimachine. Een opvallend groot deel van de tentoonstelling bestaat uit zelfgemaakte en confectiekleding, die dankzij de snelle opmars van de confectie-industrie destijds snel aan populariteit won. Het zijn geen kledingstukken die verbazen, maar de ijver waarmee de pakjes van Hubert de Givenchy en Christian Dior werden nagemaakt is ontroerend.

Fabulous Fifties leest als een ode aan het stijlvolle decennium en geeft een vrolijk beeld van een tijd dat in de mode alles kon wat tijdens de oorlogsjaren niet kon.

undefined

Meer over