'Minder doden door snelheidscontrole'

Waar de politie gericht controleert op snelheid, vallen minder verkeersdoden. Dat zegt verkeersofficier Koos Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM)....

Sinds 1999 controleren verkeersteams van een aantal politiekorpsen intensief op snelheid op de gevaarlijkste wegen. Uit het jaarverslag van BVOM blijkt dat in regio's met gerichte controle 10 procent minder doden vallen dan in de andere regio's. De afname in het aantal ongelukken met alleen blikschade is nog groter.

BVOM concludeert dat automobilisten minder hard rijden als er gerichte controles zijn met flitspalen en politie langs de weg. Op Friese wegen waar gecontroleerd werd, schreef de politie de helft minder snelheidsbekeuringen uit dan voorheen.

Doordat er minder hard gereden werd, nam het aantal letselgevallen met meer dan 20 procent af.

Sinds 2002 kennen alle 25 politieregio's verkeershandhavingsteams. Die schreven vorig jaar in totaal 7,6 miljoen boetes uit wegens te hoge snelheid. Met meetlussen in de weg werden in datzelfde jaar bijna een miljard snelheidsovertredingen geconstateerd. Aan de hand van deze metingen kunnen geen bekeuringen worden uitgeschreven.

De verkeersteams controleren behalve op snelheid ook op rijden door rood licht en op het gebruik van alcohol, gordels en helmen. Het autogordelgebruik nam volgens BVOM toe van 72 procent halverwege de jaren negentig tot 87 procent in 2002. Het aantal mensen dat alcohol gebruikt in het verkeer is niet afgenomen. Al jaren kruipt in de weekeinden 4,5 procent van de automobilisten dronken achter het stuur .

Tegelijk met het jaarverslag van BVOM verscheen een studie van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Deze stichting concludeert dat een grote meerderheid van de automobilisten het nut inziet van strengere controles in het verkeer.

Meer over