Miljonair gaat lekker over niks

Het mag economisch dan even wat minder gaan, de miljonair blijft hartstikke hot. Maandblad Quote, voor yuppen en would be-rijkaards, portretteert in het juni-nummer 'jonge miljonairs in Holland', alsmede 'de 25 rijkste vrijgezellen'....

Enkele dagen eerder plofte met ferme knal het échte clubblad voor de snob op de deurmat. Miljonair luidt de titel, en het is niets minder dan een driemaandelijkse leidraad voor de bon-vivant, een gids op Wehkampformaat (386 pagina's deze keer!) voor de betere buurten van Rozendaal, Bloemendaal en Wassenaar.

Het blad heeft een oplage van 32.500 exemplaren. Daar valt nog een hoop te winnen. Het aantal miljonairs verdriedubbelde bijna tussen 1995 en 2001, blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor Statistiek. Vorig jaar waren er bijna 300 duizend huishoudens met een vermogen van meer dan een miljoen gulden. Helaas is driekwart van hen door de introductie van de euro formeel geen miljonair meer, maar de aanschaf van een Miljonair wordt ze oogluikend toegestaan.

Zoals elk seizoen staat Miljonair weer boordevol met stukjes en advertenties over 'de goede zaken des levens'. Altijd weer een feest om te zien waar de rijkaard zich zoal om bekommert. Dat is heel wat, blijkens de rubrieken Money & Power, Lifestyle, Culinair, Travel & Exclusive Houses, Interior, Shopping, Fashion en People.

Misschien komt het doordat schrijvers van krantenstukjes slechts resorteren onder een armzalige dagblad-cao, dat de artikelen schrijver dezes maar weinig kunnen boeien. Wie als Oom Dagobert in de gouden munten zwemt, denkt vast heel anders over een interview met society-chroniqueur Thomas Lepeltak (al veel vaker veel prikkelender gedaan door andere media), of het zoveelste babbeltje met topkoks (Jean Beddington en Sergio Herman ditmaal).

Het blad staat vol service-achtige rubrieken, in feite niets meer dan advertentiefuiken voor onder meer poenerige hotels waar het zonder uitzondering 'genieten met een grote G' geblazen is. Veel resorts, juweliers of hotels die in artikelen beschreven worden, blijken ook bereid te adverteren. Boven sommige andere stukken staat het woord 'advertorial'. Dat we dus begrijpen dat de rest van de volkomen kritiekloze artikelen berusten op vol-le-di-ge redactionele onafhankelijkheid.

Staat er dan niets vermakelijks in het Miljonair? Jazeker wel. Zo vinden we achterin de sectie waar het natuurlijk echt om gaat: maar liefst veertig pagina's vol society-plaatjes. Feestjes zoals we die kennen van Gert-Jan Dröges Glamourland, helaas met minder humor beschreven door verslaggevers die (tikkeltje armoedig wel) hun eigen fotocamera meenamen. Vertrouwd terrein: de stralende glimlachen van Patricia Paay, Joop Braakhekke, Frans Molenaar, Estelle Gullit en Gerard Joling, gebroederlijk bijeen op gala's en vernissages.

Laten we niet denken dat Miljonair slechts dommigheid vertegenwoordigt. Neem de 28-jarige bui-ten-ge-woon succesvolle adjunct-hoofdredacteur Femmetje de Wind. We lazen vorige week nog een interview met haar in weekblad Carp. In haar vrije tijd leest ze Filosofie Magazine: 'Wat mij erg aanspreekt is het idee van Nietschze: in zijn dromen is ieder mens een held. Ik heb ook het volste vertrouwen dat ik ergens geniaal in ben.'

Wie wil weten hoe geniaal, lees Miljonair - een bladerblad om soezend in de chaise longue met een klassieke Breitling om de pols door te ploegen. Best vermoeiend nog, miljonair zijn.

Meer over