Mijn opdracht is nog niet klaar

Ferdie Gerlo ontwikkelde een mistknipperlicht, na zelf betrokken te zijn geraakt bij een zwaar auto-ongeluk. Veel van zijn uitvindingen moeten nog in praktijk worden gebracht....

Ferdie Gerlo, op 16 augustus op 65-jarige leeftijd overleden, was een uitvinder met een missie: de introductie van het mistknipperlicht dat honderden verkeersslachtoffers per jaar zou kunnen voorkomen. Vijftien jaar heeft hij ervoor gevochten, deuren van ministers, verkeersdeskundigen en de Europese Commissie platgelopen. Hij kreeg overheidssubsidies, werd gesponsord door het bedrijfsleven, ontving prachtige testrapporten en toch wilde het niet lukken.

Hij liet zich nooit ontmoedigen en loste vol idealisme en medeleven andere problemen op. Zo ontwikkelde hij na de ramp met het Herculesvliegtuig een mega-ambulance. Na een tv-programma over droogte en watertekort in de derde wereld ontwierp hij een lichtgewicht watertank als bouwpakket. De tank, met een inhoud van 1.500 liter, kan binnen een half uur worden opgezet. Verder bedacht hij een windmolen in zee die tevens een golfbreker is.

Shell gaf ogenblikkelijk gehoor toen hij indertijd de directie belde en vertelde hoe het booreiland Brent Spar milieuvriendelijk kon worden ontmanteld. Hij moest een maquette bouwen die toonde waar de pijnpunten zaten. Eindelijk werd hij beloond.

Ferdie rekende en tekende op stukjes papier, zat hele nachten voor zijn computer, rookte niet, dronk zelden en belde eindeloos met vrienden, relaties en autoriteiten. De voormalige minister Maij-Weggen gaf hij het knipperlicht, verpakt in een juwelenkistje.

Ferdinand George Gerlo werd in Rotterdam geboren. Zijn moeder stierf in het kraambed en hij bracht zijn eerste jaar door bij een tante.

Zijn vader, vertegenwoordiger bij Van Nelle, hertrouwde en Ferdie kon terug naar het ouderlijk huis in Kralingen.

Zijn eerste baantje, na de mulo, was bij de Holland Amerika Lijn. Een kantoorbaan, niets voor hem. In militaire dienst tekende hij bij voor vier jaar, maar de discipline brak hem op en hij werd assistent van de legerpredikant. Toen er met Kerst geen boom in de kazerne was, ging hij meteen het grootste exemplaar kappen dat hij in het bos vinden kon. Na een jaar mocht hij de dienst verlaten.

Hij werd vertegenwoordiger in wasmiddelen en panty’s, verkocht gereedschap en kwam in de meubelen terecht. Hij kocht restanten die hij verkocht in een grote loods in Lekkerkerk. Alleen op zaterdag, een prachtige formule en snel opende hij andere andere zaken. Ook weer met groot succes, maar toen het wat minder ging, deed hij zijn zaken van de hand.

In 1991 raakte hij in zware mist betrokken bij een kettingbotsing. Drie mensen kwamen daarbij om het leven. De straalbundel van de mistlamp had de remlichten onzichtbaar gemaakt. Dat moest hij oplossen. Zo ontstond het mistknipper(achter)licht, het Automatic Rear Fog Flashlight, ARFF. De eerste reacties waren lauw. Maar hij vocht door, het werd zijn levenswerk. En als bewijs van zijn gelijk zag hij dat bij de Formule 1-races een knipperend mistlicht verplicht is gesteld.

Uiterlijk bleef Ferdie de stralende optimist, warm en open, altijd vol belangstelling en bruisende ideeën, maar zijn zoon en dochter zagen ook boosheid. Hij stelde hen gerust en zei vol zelfvertrouwen: ‘ Jongens, maak je geen zorgen, ik kan niet dood gaan, mijn opdracht is niet klaar.

Meer over