Microsoft en NBC: nu de kabel nog

Met zijn sonore stem doet de presentator van het 24-uursstation MSNBC News, Tom Brokaw, verslag van, zeg, de ondertekening van het Bosnische vredesverdrag in Parijs....

OSCAR GARSCHAGEN

Van onze correspondent

WASHINGTON

De geïnteresseerde kijker beroert het toetsenbord en met behulp van zijn supersnelle, gloednieuwe kabelmodem schakelt hij of zij via Internet over van de nieuwsuitzending met Brokaw naar MSNBC Online. Daar treft hij historische beschouwingen, grafieken, kaarten en videobeelden aan, die tegen een gedachte prijs van vijftig gulden per maand zijn te raadplegen.

Actuele informatie van de internationale persbureau's completeren het geheel en met een klik van de muis kan overgeschakeld worden naar andere tv-programma's, Internetpagina's, archieven, films, spelletjes, die desgewenst gelijktijdig op een monitor te volgen zullen zijn.

Dat is de 'interactieve' toekomst volgens National Broadcasting Corporation, nummer twee in de ranglijst van Amerikaanse televisienetwerken, en Microsoft, 's werelds grootste softwareproducent. Presentaties van dergelijke projecten zijn zoals altijd indrukwekkende public-relationsshows.

Met Bill Gates vanuit Hong Kong, Tom Brokaw uit Duitsland en NBC-president Wright werden MSNBC en MSNBC Online gepresenteerd op een wijze, die door de Amerikaanse media terecht dazzling werd genoemd. Het woord revolutie viel uiteraard veelvuldig.

Zo verblindend zelfs dat slechts indirect werd gesproken over de grote hindernissen, en over praktische problemen nauwelijks werd gesproken. De oprichting van een 24-uursstation lijkt simpel. NBC beschikt inderdaad over een grote journalistieke staf en een netwerk van aangesloten tv-stations. Het NBC-netwerk America's Talking met 20 miljoen abonnee's zal in de VS de basis vormen van het nieuwe station. Superchannel en soortgelijke kabelstations in Azië en Latijns-Amerika vormen in de rest van de wereld de infrastructuur voor MSNBC.

Maar het succes van de nieuwe zender staat of valt met de vraag of lokale kabelmaatschappijen naast CNN het signaal van een tweede station zullen doorgeven. Time Warner van Gerald Levin en Tele-Communications van John Malone zijn de belangrijkste aandeelhouders van Turner Broadcasting Systems, van CNN dus. CNN is het kroonjuweel van deze twee giganten in de Amerikaanse telecommunicatieindustrie, en zij zullen dat bezit zeker verdedigen. Er liggen dus gecompliceerde rechtszaken over de toegang tot de kabel en de monopoliepositie van kabelmaatschappijen in het verschiet.

NBC zal bovendien niet de enige zijn die uit is op een aandeel in de lucratieve markt van het kabelnieuws. ABC/Capital Cities zal waarschijnlijk in januari 1996 gedetailleerde plannen voor een derde station ontvouwen, omdat ook ABC op de kabel van de toekomst aanwezig wil zijn. NBC en ABC worden in staat geacht de positie van CNN op de Amerikaanse markt te bedreigen. Internationaal gezien heeft CNN met 100 miljoen aansluitingen weinig te vrezen.

CNN is in de VS vergeleken met de twee netwerken nog steeds een kleintje met een bereik van 67 miljoen huishoudens. NBC bijvoorbeeld is twaalf maal groter dan CNN en het slechts bekeken programma van ABC trekt tien keer zoveel kijkers als het best bekeken programma van CNN. NBC en ABC beschikken bovendien over journalistieke sterren, die gegarandeerd grote groepen kijkers in commercieel interessante leeftijdscategorieën (goedopgeleide, koopkrachtige jongeren en vrouwen) trekken.

Het echte avontuur van Microsoft en NBC schuilt natuurlijk niet in het nieuwsstation, maar in MSNBC Online. Deze dienst zal pas tot ontwikkeling kunnen komen als het huidige kabelnetwerk geheel is vervangen door netwerken van glasvezelkabels en de nieuwe generatie modems, die computers koppelen aan het kabelnetwerk in plaats van aan telefoonlijnen.

De bestaande telefoonlijnen zijn niet in staat grote hoeveelheden informatie van hoge videokwaliteit te verwerken. Amerikaanse kabelmaatschappijen brengen binnenkort de nieuwste generatie modems op de markt, die pc's kunnen verbinden met het huidige kabelnet en het toekomstige glasvezelnet. De kwaliteit van de beelden gaat daardoor omhoog en Internet kan dan gebruikt worden voor de verspreiding van televisiebeelden.

Gecombineerd met de nieuwe monitoren en pc's is het een kwestie van tijd dat MSNBC Online tot wasdom kan komen. NBC verwacht dat dan de online-advertentiemarkt spectaculair zal groeien.

En Bill Gates van Microsoft weet dat hij door de joint venture met NBC toegang krijgt tot de journalistieke ervaring, de redacties en de archieven van het netwerk. Zonder 'inhoud' is Microsoft Network, Gates' versie van de informatiesnelweg, immers een lege huls zonder veel praktisch nut.

Oscar Garschagen

Meer over