Michael Jackson alweer verdwenen van hitparade

Een tekenfilm-prinses heeft de 'koning van de pop' snel onttroond. Michael Jacksons nieuwe cd HIStory moest al na drie weken de eerste plaats op de Amerikaanse hitparades afstaan aan de soundtrack van Disney's film Pocahontas....

DPA

NEW YORK

Het zit de Sony Music Entertainment Group niet mee. Vorig jaar moest het Japanse concern drie miljard gulden afschrijven op de aankoop van een Amerikaanse filmmaatschappij, vorige week verloor het zijn ontevreden Britse ster George Michael en nu lijkt de vijftig miljoen gulden kostende reclamecampagne voor HIStory onvoldoende op te leveren. Er zijn rond een miljoen exemplaren verkocht van de dubbel-cd. Het is het eerste album van Jackson sinds hij in 1993 werd beschuldigd van ontucht met kinderen.

Het is voor kenners van de markt nauwelijks een verrassing. Sony richt zich te veel op megasterren die het hoogtepunt van hun roem al achter zich hebben. Jackson stond in 1982 met zijn album Thriller 37 weken op nummer een. Zijn voorlaatste plaat, Dangerous, hield het maar vier weken aan de top vol.

De Amerikaanse marktleider Warner Music pakt het heel anders aan en zet in op jonge bands zoals Hootie and the blowfish en Green Day. Hun debuutalbums verkopen prima - van elk meer dan twee miljoen exemplaren. Nieuw bloed in de entertainment-branche betekent niet alleen een investering in de toekomst. Het levert ook klinkende munt op: de sterren ontvangen tot 20 procent van de omzet, de nieuwkomers 12 tot 14 procent.

Meer over