Met Joling naar Las Vegas

Met zijn eigen show Lekker in Ziggo Dome toont Gerard Joling dat hij is uitgegroeid tot een echte Topper, een entertainer die met humor en muzikale klasse een groot publiek aankan.

DOOR HEIN JANSSEN

'Ik doe mijn ding, ik dans, ik zing.' Als er één zin van toepassing is op Gerard Joling anno 2013 is dat deze korte regel uit Ik leef mijn droom, het openingsnummer van zijn show Lekker. Afgelopen weekend stond Joling twee keer in een uitverkocht Ziggo Dome (samen 34 duizend bezoekers) en hij kon het zelf nauwelijks geloven.

Lekker begint met een instrumentale ouverture waarin alle Joling-hits langskomen. Op de videowand, in een halve cirkel op het podium, komen beelden uit zijn lange, wisselvallige carrière voorbij. Joling in zwarte glitterblouses; Joling in een witte bontcape; Joling trots met z'n ridderorde; Joling in vele tv-shows; Joling op een olifant in de tropen; Joling met make-up en haarlak in de weer op de achterbank van zijn auto; Joling poserend naast zijn wassen beeld in Madame Tussauds, toen je het verschil nog kon zien. De laatste tijd heeft hij zo veel aan zijn uiterlijk laten sleutelen, dat het beeld bijna mens is geworden.

'Waar moeten we heen?' 'Volg de meute maar!' Vanaf station Bijlmer gaat de meute zaterdagavond tegen 8 uur in een lange sliert richting Ziggo Dome, waar Joling van begin af aan een feestje zal bouwen. De artiest Joling is alive and kicking. 'Wat fijn dat jullie allemaal gekomen zijn, en ik beloof het: het dak gaat er vanavond af!'

Dat laatste lijkt bijna te gaan lukken, maar dat ligt vooral aan de geluidsinstallatie die drie uur lang op maximaal volume staat en voor een continu dreunende geluidsmuur zorgt. Zelfs op het herentoilet helemaal achter in de zaal dendert het geluid tijdens de al te obligate jarenzeventigmedley (Can't take my eyes off you, Don't leave me this way) tot in de wc-bril door.

'Gordon heeft heel veel geld gestort om mee te mogen doen', zegt de gastheer aan het begin van zijn avond, met de bekende nichtenkift. Gordon is er inderdaad; hij zingt een duet met Joling zelf en zijn recentste hit Kom eens dichterbij. Wat opvalt: Gordon is bekaf, lijkt nauwelijks geïnspireerd en moet vocaal ondersteund worden door de voortreffelijke backingvocals. Dan blijkt ook dat Gerard Joling intussen met kop en schouders boven alle andere Toppers uitsteekt. Hij is vanavond in alles De Entertainer, die het nagenoeg in zijn eentje klaarspeelt een show van formaat neer te zetten.

Goed bij stem, stevig op zijn benen, soepel in het opzwepen van zijn publiek. Muzikaal dendert hij door, langs allerlei stijlen: van een Dusty Springfield-medley tot the best of Ramses Shaffy. Alles uitgevoerd in wat zijn handelsmerk is: lange uithalen in de hoge registers en veel, heel veel galm. Oude hits (No more bolero's, Ticket to the tropics) krijgen een nieuw arrangement, nieuwe hits (Maak me gek, Proost op jou) brengen de zaal tot het kookpunt.

Na de pauze is het zover: de hereniging van de zusjes Alice en Caren Maywood. Vanwege persoonlijke perikelen treden ze al tijden niet meer samen op, maar met hulp van mediator Joling staan ze er toch weer. Met meer glamour dan ooit: de broekpakken van weleer zijn vervangen door glitterjurken. 'Ze waren nog moeilijker bij elkaar te krijgen dan de benen van Patrica Paay', aldus Joling.

Ook Maywood rijgt hun hits aaneen: Mother how are you today, Rio, Late at Night. Het klinkt goed, vertrouwd, maar hun omhelzing aan het eind van hun optreden lijkt voor de bühne. 'Wat zijn ze goed, hè', zegt Joling, die niettemin voorspelt dat het op zijn minst weer achttien jaar zal duren voordat ze weer samen te zien zijn.

De avond eindigt met een mega-stijlbreuk als ex-wereldkampioen judo Dennis van der Geest als dj een set dance- en housemuziek serveert. Wel een welkome stijlbreuk, na alle hooggestemde rijmelarij van Joling ('O mijn god, viel bijna van mijn kruk, nu kan mijn avond niet meer stuk').

Gerard Joling, de entertainer. Even vaak uit als in geweest, vaak bijna uit het zicht verdwenen en toch weer opgekrabbeld. Even schaamteloos als professioneel. Lekker is de is de bekroning van zijn uithoudingsvermogen. Een puntgaaf geproduceerd concert. Met immense projecties van Spaanse waaiers, een regen van diamanten en Amsterdamse grachtenhuizen. Met vuurwerk en confetti. Met een topband - 'Ja mensen, al deze jongens hebben op het conservatorium gezeten. Ik ook, maar dan als dakdekker.'

De knipoog is alom aanwezig: als Joling na de pauze in een over de top roze ensemble met boa opkomt, zegt hij doodleuk dat hij thuis nog een paar oude kussens had liggen.

Joling: de Liberace van de Lage Landen. Lekker: Las Vegas op polderformaat.

ZUSSEN VERZOEND

DE ZUSJES ALIE EN DOETIE DE VRIES UIT UITWELLINGERGA NOEMDEN ZICH VANAF 1979 ALICE MAY EN CAREN WOOD EN WERDEN HET DUO MAYWOOD. IN 1980 HADDEN ZE HUN EERSTE NUMMER-1-HIT: LATE AT NIGHT. DAARNA VOLGDEN ONDER MEER RIO, MANO, ASK FOR TINA EN DISTANT LOVE. IN 1990 DEED MAYWOOD VOOR NEDERLAND MEE AAN HET EUROVISIE SONGFESTIVAL MET HET LIED IK WIL ALLES MET JE DELEN. HET KWAM TOT EEN BREUK, VANWEGE GELD, MANNEN EN EEN RECHTSZAAK. IN 1997 EN 2004 STRANDDEN EERDERE POGINGEN TOT VERZOENING EN EEN COMEBACK. NU, IN 2013, IS HET GERARD JOLING GELUKT MAYWOOD BIJEEN TE BRENGEN VOOR ZIJN LEKKER-CONCERTEN.

undefined

Meer over