ProfielJoost Farwerck

Met Farwerck kiest KPN noodgedwongen voor man uit eigen gelederen

Met Joost Farwerck als nieuwe topman heeft KPN – noodgedwongen – gekozen voor een man uit eigen gelederen. Voor de 54-jarige Farwerck komt een lang gekoesterde droom uit.

Joost Farwerck Beeld null
Joost Farwerck

Na het aftreden van Colombiaan Maximo Ibarra had de Belgische Dominique Leroy de nieuwe bestuursvoorzitter moeten worden. Weer iemand van buiten. Weer iemand van buiten Nederland zelfs. Vanwege een omstreden aandelenverkoop – Justitie doet onderzoek naar de handelwijze van Leroy – is die benoeming van de baan. Zo kwam Farwerck alsnog in het vizier voor de topfunctie. Farwerck is bepaald geen onbekende bij KPN. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam en kwam al in 1993 in dienst bij het concern. 

Het is de tijd dat KPN officieel nog een telecom- en postbedrijf is. Het staat aan de vooravond van de internetrevolutie die niet veel later in alle hevigheid losbarst. Farwerck werkt in verschillende verkoopfuncties en klimt gestaag op binnen de organisatie. In 2013 volgt de beloning en treedt Farwerck toe tot de  raad van bestuur. Onder topman Eelco Blok is hij dan al verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten van KPN.

Vertrek De Jager

Na het vertrek van Ibarra heeft Farwerck al even kunnen warmdraaien voor zijn nieuwe functie; hij was namelijk al interim-ceo, naast zijn functie als operationeel directeur. Vanaf december mag hij het voor het echie gaan proberen. De benoeming van Farwerck komt niet als een grote verrassing. Nadat duidelijk werd dat KPN niet verder wilde met Leroy, kwamen twee kandidaten uit eigen gelederen in beeld: financieel directeur Jan Kees de Jager en Farwerck. Nu het de laatste is geworden, pakt De Jager zijn biezen.

Als geschoold jurist heeft Farwerck geen technische achtergrond, maar in zijn ruim kwart eeuw omspannende carrière bij KPN maakt hij van nabij mee hoe het bedrijf verandert, hoe zaken als adsl, glasvezel, 3g, 4g en nu 5g hun intrede doen en hoe diensten als WhatsApp het bedrijf dwingen nieuwe inkomstenbronnen te zoeken. In een – spaarzaam - interview met Management Scope uit 2013 zet hij zichzelf neer als een nerd: ‘Ik moet toegeven dat ik de nieuwste snufjes meestal snel in huis heb. Dat soort dingetjes vind ik leuk.’ 

Gadgets geven hem naar eigen zeggen ‘een goed beeld van hoe we content soepel en aantrekkelijk bij de klanten thuis kunnen krijgen’. In zijn werk laat hij zich inspireren door andere telecombedrijven in het buitenland. ‘Alleen al door een halve dag rond te lopen bij AT&T of bij Deutsche Telekom of Ericsson, leer ik ontzettend veel’, zo zegt hij in datzelfde interview.

Farwerck krijgt een contract voor vier jaar en gaat 875 duizend euro verdienen, exclusief bonussen.

Meer over