Met een tank vol aardgas kom je overal

Het is voordelig, milieuvriendelijk en Nederland produceert de brandstof zelf. Dus waarom rijdt vrijwel niemand hier op aardgas? Peter Commandeur probeert de geesten rijp te maken.

Zomaar een paar feitjes over autorijden op aardgas. Auto's op methaan (aardgas) stoten minder CO2 en fijnstof uit dan auto's met een benzine- of dieselmotor. In Europese landen als Duitsland en Italië rijden honderdduizenden auto's op aardgas rond. Aardgasauto's zijn bij onder meer het Volkswagenconcern en Opel volop in productie. Nederland heeft het meest fijnmazige aardgasnetwerk van de wereld. Aardgas is een veel goedkopere brandstof dan benzine. Methaan kan milieuvriendelijk worden gewonnen uit biomassa. En: Nederland produceert aardgas.

Peter Commandeur heeft weinig aanmoediging nodig om de voordelen van rijden op aardgas op tafel te gooien. Als telg uit een Noord-Hollands ondernemersgeslacht heeft hij het tot zijn missie gemaakt om de geesten van Nederlandse automobilisten rijp te maken voor aardgas, al kost het hem naar eigen zeggen geld. 'Ik geloof zo heilig dat dit het moment is waarop we moeten overstappen naar aardgas dat ik het wel van de daken zou willen schreeuwen.'

Commandeur heeft overigens geen financieel belang meer. Met zijn bedrijf Dutch4 adviseerde hij pomphouders die een aardgas- of groengaspomp willen installeren.

Onaangenaam is de kruistocht van Commandeur allerminst. In de zomer van 2012 reed hij met zijn aardgasauto van Londen naar de Noordkaap, om door Rusland en Odessa (Oekraïne) via Italië terug te keren in West-Europa. 'Ik wilde bewijzen dat de infrastructuur om op aardgas te rijden gereed is', zegt Commandeur. Dankzij zijn navigatiekastje kostte het hem weinig moeite pompstations te vinden. Europa telt 3.400 aardgaspompstations en ook Nederland heeft een min of meer landelijk dekkend netwerk.

Volgend jaar wil hij in Noord-Amerika een nog grotere afstand afleggen met zijn aardgasauto.

Waarom rijdt in Nederland vrijwel niemand op aardgas?

'Fabrikanten en importeurs vertellen autokopers niet goed genoeg wat ze te bieden hebben. Deels komt dat doordat autoverkopers op provisiebasis werken. Het maakt hun niet uit welk type brandstof ze verkopen, maar om een aardgasauto te verkopen moeten ze een half uurtje extra uittrekken om de klant de voordelen uit te leggen.'

'Aardgasauto's zijn goedkoper in aanschaf dan diesels. De goedkoopste auto's op aardgas zijn al vanaf 12 duizend euro beschikbaar. En vervolgens bespaar je zo 50 euro per week op brandstofkosten. Ik was op mijn 16 duizend kilometer lange rondreis slechts 973 euro aan brandstofkosten kwijt. Ik heb overal kunnen tanken. Maar ook daar hoeven automobilisten niet voor te vrezen. Voor noodgevallen zijn aardgasauto's ook uitgerust met een kleine benzinetank.'

Auto's op lpg en elektriciteit zijn via de leasemarkt geïntroduceerd. Is dat geen begaanbare weg voor aardgasauto's?

'Leasemaatschappijen zijn nog terughoudend om grootschalig in te zetten op aardgasauto's. Ze vrezen dat de restwaarde van aardgasauto's na afloop van het leasecontract te laag zal zijn omdat Nederland nog nauwelijks een markt heeft voor de auto's. Die angst is ongegrond. Je zal zien dat de gebruikte Nederlandse aardgasauto's van leasemaatschappijen gretig aftrek zullen vinden in bijvoorbeeld Duitsland en Polen, waar rijden op aardgas veel normaler is.'

U opereert als eenzame strijder voor meer aardgasauto's. Zijn er krachten die uw missie proberen te dwarsbomen?

'Toen ik acquisitie pleegde voor de eerste aardgaspompstations in Nederland, kwam ik vroeg of laat steevast iemand van Shell tegen die zei: 'Dit gaan we niet doen.'

'Op basis van hun brandstofcontracten met de pomphouders konden ze dat vaak ook afdwingen. Nu richt ik mij in Nederland alleen nog op onafhankelijke pomphouders. Die zijn vaak wel bereid een aardgaspomp te installeren.'

Shell produceert ook gas. Waarom zouden zij tegen de grootschalige introductie van de aardgasauto zijn?

'Shell maakt met de productie van brandstoffen uit ruwe olie 25 miljard dollar winst. Aardgas kan vanuit de bronnen via het leidingnetwerk rechtstreeks naar de tankstations worden getransporteerd. Als Europa massaal op aardgas gaat rijden, worden de tankauto's en raffinaderijen van Shell in één klap overbodig. Shell wil zijn raffinaderijen naarmate de ruwe olie opraakt in toenemende mate inzetten om van aardgas benzine en diesel te maken. Dit is uit milieuopzicht het slechtste dat kan gebeuren.'

undefined

Meer over