Weblog

'Met een blondine op de bagagedrager, dat zou pas een openingsceremonie zijn'

Fietsen, op baan en de weg, is één van de Olympische Sporten waar de Britten rekenen op medailles. Er zouden ook plakken moeten worden uitgereikt aan gewone fietsers die zich op hun tweewieler willen begeven naar de Olympische locaties. Het is een immers een hele uitdaging, merkt Volkskrant-correspondent Patrick van IJzendoorn.

Patrick van IJzendoorn
Boris Johnson, hier wel op de fiets, maar zonder blondine achterop Beeld epa
Boris Johnson, hier wel op de fiets, maar zonder blondine achteropBeeld epa

Daar sta je dan met je fiets. Op een zomerse zaterdagochtend. Bij de ingang van Greenwich Park, decor van de hippische onderdelen. Een maand geleden was The Avenue reeds gesloten, het officiële fietspad, maar er waren genoeg sluiproutes over wandelpaden, al kon er achter elke boom een bromsnor staan. Nu blijkt het hele park ontoegankelijk te zijn.

'Het is te gevaarlijk,' meldt een man in het onvermijdelijke gele hesje, 'er rijden tractoren, vrachtwagens en busjes rond. U kunt beter daar fietsen.' En hij wijst naar de autoweg waar vrachtwagens denderen van Londen naar Dover, en andersom. Ruimte om te fietsen is er amper. De vluchtstrook is slechts veertig centimeter.

Omrijden
Niet alleen Greenwich is fietsonvriendelijk. Bij vrijwel elke Olympische locatie, van The Mall tot Lord's, moeten fietsers omrijden en zoeken ze tevergeefs naar fietsrekken. Tijdens de Spelen zelf zullen ze, net als automobilisten, worden geweerd van de Vip-snelwegen door de stad. De Londens Olympische Spelen mogen dan de groenste zijn ooit, voor fietsers zal het manoeuvreren door de Britse hoofdstad moeizamer zijn dan ooit. Het fietsvriendelijk maken van de levensgevaarlijk Bow-rotonde, nabij het Olympisch Park, zou zelfs zijn uitgesteld vanwege het sportevenement.

Hindernissen
Wie met de fiets naar het Olympisch Park wil rijden, komt sowieso voor de nodige hindernissen te staan. Er zijn prachtige, stille fietspaden naar Stratford aangelegd, onder meer langs het kanaal en over de Green Way, maar al deze routes zullen de komende maanden dichtgaan. De reden: de veiligheid. Niet die van de fietsers natuurlijk, maar van de bezoekers. Het zou zomaar kunnen gebeuren dat terroristen de fietspaden gaan gebruiken voor hun heilloze, snode activiteiten.

Fietsers vanuit de Londense binnenstad zijn welhaast genoodzaakt om de Cycle Super Highway te gebruiken, een route langs een drukke autoweg waarover het Londense vervoerbedrijf heeft gezegd dat deze eigenlijk te gevaarlijk is. Terwijl topwielrenners als Bradley Wiggins en Marc Cavendish bijdragen aan de emancipatie van de fietsende klasse in Engeland, mist het Olympische organisatiecomité, bestaande uit BMW-types, een kans om er een fietsvriendelijk evenement van te maken, compleet met burgemeester Boris Johnson die met vlam in de hand (en knappe blondine op de bagagedrager) het Olympisch Stadion binnen komt fietsen.

Dat zou nog eens een gedenkwaardige openingsceremonie zijn. En goedkoop ook.

Patrick van IJzendoorn is correspondent van de Volkskrant in Londen.

Meer over