Met duwbeugel, zwenkwiel en parkeerrem

Je ziet ze steeds vaker in de stad: die tweewielige kunststof kuipjes achter de fiets met een of twee kinderen erin....

Pam van der Veen

Vrijwel iedere fietshandelaar verkoopt deze karren, maar Wim Kok is erin gespecialiseerd. Hij heeft tientallen merken, waaronder Leggero, Burley en Kidcar.

De Burley d'Lite 79 euro is een middenklasser. Inclusief wandelset (waaronder een inklapbaar wieltje) kost die 625 euro. Hij dankt zijn naam aan de lichte constructie van een metalen frame en nylon doek. Het zitje voor twee personen kan in slaapstand worden gezet en overdekt worden met een winter-of zomerhuif. De Burley Solo is voor kind en kost 399 euro.

Dat betaal je ook voor de Bike-Buggy van KidCar, die is voorzien van een regenscherm, twee bagagetassen, vijfpuntsgordels en een gepatenteerd vouwsysteem. Zoals de meeste fietskarren is de Kid-Car geschikt voor kinderen tot zeven jaar. Door de plastic panoramaruiten in de huif hebben ze vrij zicht, terwijl ze toch veilig zijn voor opdringerige insecten en opspattende steentjes, en geen kant op kunnen. Voor baby's is er de babyschaal 9,90 euro, een soort Maxi-Cosi die in de binnenruimte vastgezet kan worden. Wil je de BikeBuggy ombouwen tot wandelwagen, dan dien je het City-model aan te schaffen. Voor 529 euro heb je een duwbeugel, zwenkwiel, parkeerrem, zwenkwiel-en opbergadapter. De Kid-Car Comfort Deluxe kost 549 euro en is wat chiquer met zijn spanbanden en met polyether gevulde zitting.

Bikeshop in Amersfoort verkoopt Burley's, KidCars en Dolphins. Die laatste kost minimaal 775 euro en beschikt over onder meer een bagageruimte van zestig liter en binnenzakken voor kinderspeelgoed. Je kunt er ook terecht voor een stoere gezinsbakfiets als de Cargo Bike, die weer afdekbaar is met het Kid Coveralltentje. Wim Kok heeft die bakfietsen overigens ook.

Wie een fietskar wil huren, kan het best terecht bij Babyrent. Een Burley Solo kost 36 euro per week (325 euro voor negen maanden), een tweepersoons Dolphin 48 euro per week (365 euro per negen maanden). Overigens heeft de ENFB de kinderkar verkeersveilig bevonden en verschillende merken getest. De Dolphin XL, de Burley d'Lite en de Chariot Couger zouden de drie beste zijn.

Consument en Veiligheid is ook voor de fietskar, maar doet wel wat aanbevelingen: denk aan afgeschermde spaken, reflectoren aan de zijkant, een veiligheidsvlag en een achteruitkijkspiegel.

Meer over