Melige geschiedenisles van Van Houts en De Ket

amsterdam George van Houts en Tom de Ket hebben zich opgeworpen als het geweten van het vaderlandse cabaret. Ze hebben vaak afgegeven op het ‘cabaretteketet’, met de eeuwige typetjes....

Merijn Henfling

Het is des te opmerkelijker wat ze nu presteren met Van hunebed tot Hyves, een voorstelling over de Nederlandse geschiedenis. Anderhalf uur lang flauwigheid, typetjes (!) en tussendoor een gezellige quiz met een BN’er.

In korte scènes behandelen Van Houts en De Ket met actrices Kim van Zeben en Tina de Bruin historische gebeurtenissen, waarbij ze vaak naar het heden verwijzen. De Noormannen staan op een Gaypride-boot, de tulpen uit de Gouden Eeuw komen van een louche investeringsmaatschappij en Van Oldenbarnevelt hekelt populisme en volkshitsers. Alle personages blijven steken in potsierlijke stereotypen. Er passeren melige woordspellingen: ‘Dat wil ik graag met u wel edele delen.’ Alleen Van Zeben overtuigt als de xenofobe quizkandidate Anne Frank.

De voorstelling is geplaatst in de setting van Hollandse spelshows. Bij de première mag dj Giel Beelen drie keer opkomen voor een geschiedenisquiz met veel publieksparticipatie. Een sfeer zoals we kennen van Ik hou van Holland wordt opgeroepen.

Natuurlijk proberen de cabaretiers onze hang naar nostalgie en het opkomend chauvinisme te bekritiseren, maar daarvoor zijn de scènes te dun, de grappen te mager en is het venijn te gezocht. Wie z’n publiek om de oren wil slaan, moet het eerst meeslepen. Nu trappen Van Houts en De Ket vooral in hun eigen val.

Meer over