Meerderheid bevolking wil ook bel-niet-aan-register

Een meerderheid van de bevolking wil een ‘Bel-niet-aan-register’ nu bedrijven steeds vaker met hun producten aan de deur leuren. Door het succes van het ‘Bel-me-niet-register’ lijkt colportage, verkoop van producten aan de deur, flink toe te nemen. Vooral energie-, maar ook andere bedrijven maken zich er schuldig aan, tot ergernis van de meeste Nederlanders.

Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het onderzoeksbureau CentERdata van de Universiteit van Tilburg, dat komende week wordt bekendgemaakt.

‘De telefoon is uit, de deurbel is in’, zegt onderzoekster Jorna Leenheer. ‘Vroeger probeerden agressieve colporteurs encyclopedieën aan de deur te slijten, tegenwoordig elektriciteit en gas en verzekeringen.’ Zij dringt aan op overheidsmaatregelen: ‘De teloorgang van de deurbel ligt op de loer. Straks doen mensen niet meer open als er wordt aangebeld, ook niet voor de collectant van de Hartstichting of de buurvrouw die een kopje suiker wil.’

CentERdata wilde weten of het Bel-me-niet-register, dat in oktober 2009 is gelanceerd, functioneert en ook of het heeft geleid tot toename van andere vormen van direct marketing. Daartoe werden 1.900 Nederlanders bevraagd. Vrijwel alle Nederlanders (97 procent) kennen het Bel-me-niet-register. Twee op de drie mensen (65 procent) heeft zichzelf al ingeschreven. Opmerkelijk is wel dat het aandeel bij 65-plussers aanzienlijk lager ligt: 40 procent.

Toch meldde het overgrote deel (75 procent) van de mensen die zich hadden ingeschreven, dat ze de afgelopen zes maanden nog wel zijn gebeld. Volgens Leenheer doet dat echter weinig af aan het succes van het register. ‘Vaak is er een implementatieperiode van enkele maanden. Bovendien worden sommige telefoontjes als telemarketing gezien, terwijl ze dat formeel niet zijn. Als je als consument ergens je gegevens hebt achtergelaten of als je al klant bent, dan mag je gebeld worden. Goede doelen bellen donateurs ook vaak of ze nog wat meer wilen geven. Dat wekt misschien irritatie, maar is niet verboden.’

Sinds het Bel-me-niet-register proberen sommige bedrijven die voorheen potentiële klanten telefonisch benaderden, dat nu aan de deur te doen. Uit het onderzoek blijkt echter niet dat mensen die in het register staan, vaker met colporteurs te maken hebben dan mensen die zich niet geregistreerd hebben.

Het leeuwendeel (meer dan 90 procent) van de Nederlanders vindt colportage en telemarketing irritant. Ook als het om goede doelen gaat, vindt 85 procent deze benadering ‘storend’. Hoewel de meeste Nederlanders op de hoogte zijn van het recht om een aankoop binnen acht dagen ongedaan te maken, voelen ze zich toch ‘onvoldoende beschermd’ tegen agressieve colporteurs. Opvallend genoeg gaan Nederlanders boven de 65 niet vaker in op colportage en gaan ze zelfs minder vaak in op telemarketing. ‘Er is dus geen bewijs dat ouderen kwetsbaarder zijn voor direct marketing, zoals vaak wordt gesuggereerd’, aldus Leenheer.

Leenheer vindt het de hoogste tijd voor maatregelen vanuit de overheid. Bijna twee op de drie respondenten kan zich vinden in het instellen van een ‘Bel-niet-aan-register’. Volgens Leenheer is zo’n register echter inefficiënt en moeilijk te handhaven. Zij ziet liever concrete wettelijke maatregelen. ‘De overheid moet streng en gericht optreden tegen de kleine groep offensieve colporteurs die het voor de rest verpest.’

Meer over