Meer melige bowling

Eerlijk is eerlijk, hij was er eerder dan The Big Lebowski. Maar de tweede film van de Farrelly-broers, die net als de achtste film van de Coen-broers de bowlingbaan als centrale locatie heeft, kan niet echt tippen aan de klassieker. Daarvoor is de humor te plat en de plot te conventioneel. Maar Bill Murray als vileine en nichterige bowlingkampioen Ernie McCracken is een feest om naar te kijken.

De valse Ernie is er verantwoordelijk voor dat de carrière van Roy Munson (Woody Harrelson) hardhandig in de kiem wordt gesmoord, eind jaren zeventig. Zestien jaar later, met een kunsthand, is Munson een troosteloze aan de drank verslaafde vertegenwoordiger die nauwelijks zijn huur kan opbrengen. Totdat hij kansen ziet als manager van een getalenteerd bowler, wanneer er een toernooi op stapel staat waar de winnaar 1 miljoen dollar kan ophalen. Wel lastig dat de bowler een nogal onnozele Amish is, het toernooi in Reno gespeeld wordt en Munson geen rooie cent te makken heeft. Maar daar breien de Farrelly-broers met gemak een punt aan en het biedt ze bovendien de mogelijkheid onderweg nog wat films (Witness, Indecent Proposal) te citeren, dan wel te parodiëren. Vet, melig maar op momenten aanstekelijk geestig.

Kingpin (Peter en Bobby Farrelly, 1996)

RTL 7, 22.35-00.55 uur.

Training Day

(Antoine Fuqua, 2001) Om een wolf te vangen, moet je zelf ook een wolf zijn, is de les die beginnend narcotica-agent Jake (Ethan Hawke) op zijn eerste werkdag te horen krijgt. Het klinkt logisch in de arme wijken van Los Angeles, waar het zelfs voor politiemannen niet altijd verstandig is uit de auto te stappen. En het advies klinkt vooral overtuigend uit de mond van rechercheur Alonzo (met verve gespeeld door Denzel Washington, die er een Oscar mee won), een cynische man die zich gedraagt als alleenheerser over de stad en die zich met plezier door de onderwereld beweegt; elke verdenking van corruptie weet hij goed te praten tegenover zijn steeds verbaasdere jonge collega die een dag met hem op stap is.

Vroege film van de uit Pittsburgh afkomstige Antoine Fuqua, die in 2009 een soortgelijke studie over de politionele schemergebieden maakte, maar dan in Brooklyn, New York, Brooklyn's Finest.

Veronica, 20.30-22.50 uur.

The Usual Suspects

(Bryan Singer, 1995) In de haven van San Francisco ontploft een boot vol drugs en misdadigers. De FBI ondervraagt na afloop de enige overlevende, de kleine oplichter Roger 'Verbal' Kint, een rol waarvoor Kevin Spacey de Oscar voor beste mannelijke bijrol kreeg. Zoals zijn bijnaam aangeeft, is Kint een groot verteller; de versie die hij van de gebeurtenissen geeft, is intrigerend, maar moeilijk te geloven. Is het de waarheid of een gecompliceerd alibi? Kints verhaal draait om het personage dat we nooit te zien zullen krijgen, de mysterieuze gangsterbaas Keyser Soze. Al snel gaat het dan ook nog maar om één vraag: wie is Keyser Soze?

Regisseur Bryan Singer, destijds nog maar 27, en zijn studievrienden Christopher McQuarrie (schrijver van het met een Oscar bekroonde scenario) en John Ottman (die de muziek én de montage verzorgde) wisten met hun enthousiasme en eigenzinnige ideeën een opmerkelijk sterk acteursensemble bij elkaar te krijgen en namen met een beperkt budget in razend tempo de complexe film op. Bijna iedereen die er verder aan meewerkte, was stomverbaasd over het resultaat.

Veronica, 22.50-01.00 uur.

undefined

Meer over