Meer cd's door geweld en rap-oorlogen

Geen hiphop zonder geweld. Dat weet rapdiva Lil' Kim allang, en de vete tussen twee Amerikaanse gangsta-rappers, 50 Cent en The Game, toont het opnieuw....

Van onze verslaggever Diederik van Hoogstraten

Kimberly Jones, beter bekend als Lil' Kim, heeft ongeveer alles gezien. De piepkleine hiphop-diva (1,50 meter zonder hakken) ontsnapte aan Bedford-Stuyvesant, een van de ruigste buurten van Brooklyn. Ze verloor haar vriend Notorious B.I.G, de rapper die in 1997 werd vermoord. Vier jaar geleden was ze getuige van een schietpartij in New York.

Maar als bewoonster heeft ze de gevangenis nog niet meegemaakt, een omstandigheid die binnenkort ten einde komt. Haar betrokkenheid bij een schotenwisseling in 2001, waarbij overigens geen doden vielen, was onlangs de reden voor een veroordeling vanwege meineed. Ze kan voor maximaal twintig jaar de cel ingaan; de rechter bepaalt de straf in juni.

In Lil' Kim komen de rap-oorlogen van toen en nu samen. Niet alleen omdat ze midden in het strijdgewoel stond toen B.I.G. werd vermoord, kort nadat de rapper Tupac Shakur hetzelfde lot trof. Ook 'haar' schietpartij in 2001 had plaats bij de studio van Hot 97, de populairste hiphop-radiozender van New York. En eind vorige maand klonken daar opnieuw schoten. Nu trokken lijfwachten van twee nieuwe super-rappers de wapens, kort voordat Lil' Kim werd veroordeeld. Eén aanhanger raakte gewond. Even later regende het kogels bij Violator Management, het impresariaat van een van de rappers, zonder dat iemand gewond raakte.

De rapwereld kan niet zonder vetes, en deze maand ging het mis tussen 50 Cent (echte naam: Curtis Jackson) en The Game (Jayceon Taylor). De eerste is de grootste rapper sinds Eminem, de laatste was een protégé van 50 Cent. Als gangsta-rappers verheerlijken beide heren geweld.

Het is een imago dat cd's verkoopt, en bij tijd en wijle ook de overstap maakt naar het echte leven, zoals de werkelijkheid van de getto's de inspiratiebron voor gangsta-rappers vormt.

De kruitdamp was nog niet opgetrokken of het gespeculeer over een nieuwe rap-oorlog begon. Steeds was de strijd tussen de muziekstijlen van Los Angeles en New York - en in het verlengde daarvan tussen de twee scènes - het referentiekader, toen Tupac en B.I.G. stierven.

Maar het viel allemaal reuze mee. Op 9 maart werd een verzoeningsbijeenkomst gehouden in Harlem, precies acht jaar nadat B.I.G. overleed. De twee schonken elk een fiks bedrag aan het lokale jongenskoor, boden excuses aan en omhelsden elkaar. 'Dit is een mogelijkheid ons vrede te zien sluiten', zo luidde de verklaring die 50 Cent voorlas.

Was de nieuwe 'oorlog' een schoolpleinruzie? Volgens muziekjournalist Dan Aquilante wel. In de New York Post noemde hij het een 'nepoorlog' en 'oplichterij, bedoeld om platen te verkopen'. De verklaringen kon je volgens Aquilante het best zo lezen: 'We verdienen te veel geld om elkaar te vermoorden, dus we doen lief en gaan nog wat meer verdienen.'

Het werkt: geweld verkoopt, zoals berichten over celstraf bijdragen aan de populariteit. Massacre, de nieuwe cd van 50 Cent, schoot vlak na de schietpartij naar nummer 1 van de Billboard top-200. In januari is hetzelfde gebeurd met The Documentary, de debuutplaat van The Game die na het nieuws over de schietpartij nog beter verkocht. Lil' Kim is een cd aan het opnemen in afwachting van de rechterlijke uitspraak.

De New Yorkse dominee Al Sharpton wil dat de overheid iets doet aan de geweldsverheerlijking; zangers en radiostations bestraffen, bijvoorbeeld. Het zal weinig uithalen, want het komt in de rapwereld aan op street credibility, en botsingen met enerzijds muzikale vijanden of anderszijds met de wet, doen die geloofwaardheid op straat goed. 'Het respect voor haar', zei DJ Kayslay van Hot 97 over Lil' Kim, 'zal grenzeloos zijn, en sterk als ijzer.'

Meer over