Meer bedrijven profiteerden van technolease

De technolease, de omstreden fiscale steunoperatie die de Tweede Kamer onderzoekt, is de afgelopen jaren zeker vijf keer toegepast. Minister Zalm van Financiën heeft dat in een besloten overleg aan de Tweede Kamer gemeld....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Betrokkenen bij het overleg in de Kamer zeggen dat de technolease minstens één keer ook is goedgekeurd nadat het kabinet in 1994 scherpe regels voor de toepassing heeft uitgevaardigd. In minstens een geval is de constructie zelfs voorgelegd aan - en goedgekeurd door - de Europese Commissie in Brussel. Europees commissaris Van Miert onderzoekt op dit moment of de technolease voor Philips en Fokker een vorm van verboden staatssteun was.

Het kabinet heeft in het openbaar nooit willen zeggen of de technolease vaker is toegepast, om redenen van privacy van belastingplichtigen. Dat er meer bedrijven toestemming hebben gekregen werpt een nieuw licht op de kwestie. Volgens een ingewijde, die geen namen van bedrijven wil noemen, gaat het om grote kennisintensieve ondernemingen.

Het argument dat de technolease een privilege was voor Philips en Fokker, en daarmee een vorm van verboden staatssteun, lijkt door de onthulling geen stand te houden. De Tweede Kamer onderzoekt nu of het kabinet indertijd de technolease inderdaad heeft willen beperken tot de twee. Uit de verhoren van een werkgroep van de Kamer, deze en vorige week, bleek wel dat het kabinet in 1993 en 1994 zeer verdeeld was over de technolease. De werkgroep zal volgende week haar conclusies bekend maken.

Een aantal bedrijven is de toepassing van de technolease geweigerd. Eind 1993 overwoog het transportbedrijf Nedlloyd de constructie, maar het zag daar vanaf toen er zich andere financieringsmogelijkheden voordeden. 'We hebben nog wel met de fiscus gesproken, maar we ontmoetten niet veel enthousiasme van die kant. Dat was óók een reden voor ons om er verder van af te zien', aldus financieel directeur De Kanter.

Ook het automobielbedrijf Nedcar overwoog een technolease. 'We hebben begin 1992 overwogen om onze nieuwe modellen, de Volvo en de Mitsubishi, onder te brengen in een technolease constructie', aldus financieel directeur. R. Knipping. 'Die modellen staan bij ons op de balans, dus dat zou kunnen. We hebben zowel contact gehad met de Rabobank als met andere banken.'

'We zaten toen midden in de financieringsperikelen van de nieuwe fabriek. Toen we die financiering rond hadden, mèt overheidsgeld, gaf het geen pas om daarbovenop nog eens met een technolease te komen, vonden wij. Dat paste politiek gezien niet. '

Pagina 11: Commentaar

Meer over