Mazda 2 is bedaard modern

Het vernieuwde kleintje van Mazda is uiterlijk wat minder anoniem dan zijn voorganger. De 2 is bovendien voorzien van een indrukwekkend veiligheidspakket.

Bart Koetsenruijter
null Beeld anp
Beeld anp

Even voor alle niet-Mazdarijders: sluit uw ogen en haal de Mini Cooper voor de geest. En daarna de Citroën Cactus. En nu de Seat Ibiza, de Mitsubishi Colt en de Mazda 2. Lastig hè, die laatste drie? Het is het probleem van veel auto's tegenwoordig en zeker ook van Mazda: een niet onderscheidend uiterlijk. Sommige mensen vinden dat vervelend, de meeste niet. Vandaar dat er minstens zoveel Ibiza's, Colts en 2's rondrijden als Mini's en Cactussen.

En wie zou ze ongelijk geven, die Mazda-rijders? Al decennialang is het Japanse merk een baken van degelijkheid en betrouwbaarheid. Dat wordt weer gewaardeerd door Hollandse kopers: Mazda heeft een stijgend aandeel in een krimpende markt. Al blijft het marginaal: na een top van bijna 6 procent in 1991 zakte Mazda diep weg, om na 2011 (0,85 procent) terug te krabbelen naar ruim 1,5 procent nu. In absolute getallen: er werden vorig jaar 5.510 Mazda's verkocht.

U zijn ze waarschijnlijk niet opgevallen. Maar dat zou wel eens kunnen gaan veranderen. Begin dit jaar verscheen Mazda, zichzelf flink op de borst kloppend, met drie nieuwe en twee vernieuwde modellen op de Geneefse autosalon, respectievelijk de CX-3, de MX-5, de 2, de CX-5 en de 6. De 2 is daarvan de kleinste, eentje in het drukke B-segment van de Audi A1, Citroën C3, Ford Fiësta, Volkswagen Polo en nog tientallen andere.

Gereden Mazda 2 GT-M
Prijs
19.585 euro (vanafprijs 14.490)
Motor/vermogen1.5 benzine/90 pk
Gewicht
950 kg
Verbruik
(opgave/test)1:22/1:16
Energielabel A


Snelheidswaarschuwing

Ze hebben het slim gedaan, de Japanners. Hoewel hij nog altijd niet van de weg af zal spatten, heeft de 2 een iets flitsendere belijning gekregen die samen met de verlengde neus resulteert in een moderner uiterlijk - met een paar grappige designdetails, zoals het overdag-ledlicht in de vorm van aanhalingstekens. Knap is bovendien dat het strakkere uiterlijk níét heeft geresulteerd in een slechter zicht naar achter, wat bij te veel nieuwe auto's wel het geval is.

Verder valt het optisch ruime interieur op: als je erin stapt, is-ie beslist kleiner dan hij lijkt, al passen er makkelijk vier volwassenen in - vooral ook doordat er vier deuren zijn. En mooi sober is het ook, dat interieur: beetje retro, ouderwets analoge meters en ronde ventilatoren. Het touchscreen voor navigatie en entertainment is degelijk en dient tijdens het rijden bediend te worden met een knop op de middenconsole, het touchscreen werkt dan niet - slim, veilig detail.

De dik aangeklede versie die Blik meekreeg (5.000 euro boven op de vanafprijs) loopt sowieso over van de veiligheid. Behalve een opmerkelijk puike wegligging - goed merkbaar in de bochten - beschikt de duurdere 2 over een veiligheidspakket dat je een paar jaar terug echt alleen maar in de grotere, duurdere modellen aantrof, met zaken als automatische remingreep, rijbaanoverschrijdingwaarschuwing, waarschuwing naderend verkeer bij achteruitrijden en de simpele snelheidswaarschuwing. Wie dat allemaal met de smalste marges heeft aanstaan (dat is een keuze), kan in een seconde zomaar te horen krijgen: 'Ga over 200 meter linksaf, piep-piep (u nadert een doorgetrokken lijn), u rijdt te snel.' Daar moet je even mee leren omgaan - of de boel anders instellen natuurlijk.

Reclamehorror
Mazda is niet de enige hoor, integendeel. Maar ai ai, kijk toch eens hoe de nieuwe 2 aan de man wordt gebracht. Hij omhult zich met 'SkyActiv Technology'. Wat dat is? 'Bij SkyActiv Technology draait alles om een laag brandstofverbruik in combinatie met rijplezier.' Wat vervolgens uiteindelijk tot de reclameslogan leidde: 'Uniek in zijn klasse.' Dat moet een fijne brainstorm zijn geweest.

SkyActive-motoren

Al kan een beetje afleiding geen kwaad onderweg, want een monster op vier wielen is de 2 per definitie niet. Hij wordt alleen geleverd met een tegenwoordig in verhouding grote 1.5-motor, die naar keuze 75, 90 of 115 pk levert. Blik reed in de middelste en dat verliep bedaard. Het is een bewuste keuze van Mazda: de nieuwe SkyActive-motoren leveren grofweg hetzelfde vermogen bij elk toerental, in vaktermen: lineaire vermogensafgifte. De waardering daarvoor hangt erg af van uw manier van rijden - vermoedelijk vinden Mazda-rijders het prettig.

Volgens de fabrikant kun je met zo'n motor in elk geval goed zuinig rijden; dat vonden wij dan weer lastig. De opgegeven 1 op 22 haalde Blik bij lange na niet; we bleven, met de helft van het aantal gereden kilometers op de snelweg, steken bij 1 op 16.

Dat was welbeschouwd de enige tegenvaller van de Mazda 2.

Meer over