Matrijzenfabriek Axxicon wil groei via overnames

Van elke twee cd's op de wereld is er één geperst in een matrijs van Axxicon. Het bedrijf in Vianen heeft flinke groeiplannen....

Van onze verslaggever

HELMOND

De overname in 1996 betreft een bedrijf uit Zwitserland, Duitsland of Oostenrijk. 'We hebben een shortlist gemaakt met tien bedrijven. Van twee weten we zeker dat ze niet willen, acht zijn wèl geïnteresseerd', aldus Axxicon-president B. van der Zijl. In alle gevallen gaat het om bedrijven met meer dan vijftig werknemers. Directe concurrenten van Axxicon zitten daar niet tussen. De kandidaten hebben ieder hun eigen specialiteit in het maken van matrijzen, maar een andere dan die van Axxicon zelf.

De overname zal mede gefinancierd worden met de opbrengst van de beursintroductie. Voor latere acquisities zullen waarschijnlijk nieuwe aandelen worden uitgegeven.

Tegen welke koers de aandelen Axxicon in september op de Amsterdamse effectenbeurs geïntroduceerd zullen worden, wilde Van der Zijl niet zeggen. 'We hebben natuurlijk wel wat sommetjes gemaakt, maar daar kan ik nog niks van vertellen.' De aandelen zijn nu voor 48 procent in handen het Gilde Venture Fund, dat in 1989 de management buy-out financierde. Van der Zijl zelf bezit sindsdien 2 à 3 procent. Bij de beursgang kan het management haar bezit uitbreiden tot 15 procent.

Axxicon presenteerde gisteren de resultaten over het eerste halfjaar van 1995. Het bedrijf behaalde daarin een winst van 1,8 miljoen gulden bij een omzet van ruim 38 miljoen. De winst verdriedubbelde in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. 'Maar dat was dan ook een dramatische periode,' verduidelijkte Van der Zijl.

Van der Zijl noemde zijn bedrijf gisteren de grootste onafhankelijke producent ter wereld van matrijzen voor het spuitgieten van kunststof. 'Een bedrijf als Volkswagen tel ik dan niet mee. Hun matrijzen-afdeling alleen al is groter dan wij.'

De wereldmarkt voor matrijzen bedraagt ongeveer 5 miljard gulden per jaar. De jaaromzet van Axxicon steekt daar met 68 miljoen in 1994 schril tegen af. Toch is Axxicon marktleider. In de matrijzenbranche opereren voornamelijk kleine, sterk gespecialiseerde bedrijven. Ze hebben als afnemers veelal te maken met multinationals. Die hebben door hun grootte een machtige positie. Vooral de autobranche staat bekend om het systematisch 'afknijpen' van de leveranciers.

De expansieve strategie van Axxicon vindt zijn oorsprong mede in deze situatie. Door zich op meerdere markten te richten en meerdere afnemers te bedienen, staat Axxicon sterker, ook in de omgang met autofabrikanten, die voor een kwart van de omzet zorgen.

De belangrijkste markt voor Axxicon is echter die van cd-matrijzen. Hoe belangrijk precies wil Van der Zijl uit concurrentie-overwegingen niet zeggen. Veelzeggend is echter het feit dat vorig jaar de produktie van cd-matrijzen in Helmond van de rest van het bedrijf is afgesplitst als aparte business unit.

Van alle op de wereld geproduceerde cd's komt meer dan de helft uit een Axxicon-matrijs. 'En als al onze klanten hun hele produktiecapaciteit zouden benutten, zou zelfs de hele wereldproduktie uit onze matrijzen kunnen komen,' zegt J. de Graaf, directeur van de cd-tak.

Meer over