nieuws

Massaontslag bij Heineken, meer aandacht voor groeimarkt 0.0

Heineken, hard getroffen door de coronacrisis, bezuinigt 2 miljard euro en schrapt achtduizend banen, waarvan 300 in Nederland. De bierbrouwer wil wendbaarder worden, met meer aandacht voor groeimarkt 0.0 procent alcohol.

Bierflesjes Heineken over de lopende band in de brouwerij van Heineken.  Beeld ANP XTRA
Bierflesjes Heineken over de lopende band in de brouwerij van Heineken.Beeld ANP XTRA

Heineken meldde de maatregelen woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Dat waren de eerste onder leiding van de afgelopen zomer aangetreden topman Dolf van den Brink. Hij mocht toen hij begon op 1 juni nog hoop koesteren op herstel in de coronacrisis, maar afgelopen najaar werd de brouwer meegezogen in de tweede golf.

Daardoor waren vorig jaar wereldwijd veel horecabedrijven gesloten. Stijgende verkopen in de supermarkt konden dat niet compenseren. De nettowinst (met bijna de helft, tot 1,15 miljard) en omzet (met een zesde, tot 23,8 miljard euro) van Heineken daalden flink. Inclusief afschrijvingen op bezittingen en merken die minder waard werden, eindigde Heineken zelfs 204 miljoen euro in het rood.

Vanwege de tweede golf werd afgelopen najaar al een reorganisatie aangekondigd. Die gaat in Nederland 300 banen kosten, meldde Heineken woensdag. Op het hoofdkantoor en de regionale kantoren in Nederland werken zo’n 1700 mensen. Of er gedwongen ontslagen zullen vallen, weet Heineken nog niet. Een vacaturestop heeft afgelopen jaar al geholpen en er is ook nog natuurlijk verloop.

Wereldwijd moeten de komende drie jaar achtduizend van de 85 duizend banen verdwijnen, bijna een tiende van het totaal. Heineken wil tot en met 2023 twee miljard euro bezuinigen. Die opbrengst steekt Heineken onder meer in het weer op peil brengen van de marketing. Die was vanwege de pandemie teruggeschroefd. Daarnaast moeten door de kostenbesparingen de marges weer naar pre-coronaniveau.

Om in de kosten te snijden en tegelijk te blijven groeien wil Heineken met de operatie, ‘Evergreen’ geheten, meer gebruik gaan maken van digitale verkoopkanalen. Ook wil het bedrijf zich richten op premiummerken en alcoholvrij bier.

Zo deed het merk Heineken het uitstekend in coronajaar 2020. Heineken verkocht in totaal 8 procent minder bier, maar van het hoofdmerk ging nauwelijks minder over de toonbank. Volgens Van den Brink kiezen mensen in een crisis vaker voor vertrouwde merken. Dat zou ook het succes verklaren van Heineken 0.0, wat volgens de topman wereldwijd het leidende alcoholvrije bier is. Dat is inmiddels in 84 landen te koop en groeit zeer sterk. Van den Brink noemt de 0.0-markt ‘heel interessant’. ‘ In Nederland is al tussen de 5 en 10 procent van ons verkochte bier alcoholvrij, maar in veel landen is dat nog veel lager, dus daar is veel groei mogelijk.’ Ook wil Heineken meer andere drankjes gaan verkopen, zoals alcoholhoudende limonade, ofwel ‘hard seltzer’.

Van den Brink denkt dat Heineken in de eerste helft van dit jaar nog last houdt van corona. In de tweede helft moet het herstel beginnen. Mede daarom vindt het CNV dat de brouwer doorslaat met de ingrijpende bezuinigingen, die per jaar 350 miljoen euro aan besparingen moeten opleveren. CNV is bang dat de positie van het biermerk zo te veel verzwakt. De vakbond wijst erop dat Heineken ondanks de coronaperikelen nog winst maakt. CNV verwacht ook snel herstel bij Heineken na de coronacrisis. ‘Er mag ook een evenwicht zijn tussen de belangen van aandeelhouders en van werknemers’ , aldus bestuurder Roel van Riezen.

Ook beleggers waren woensdag nog niet overtuigd door operatie Evergreen. Het aandeel Heineken daalde in Amsterdam met ruim 4,5 procent.

null Beeld
Meer over