Marktplaats voor toezichthouders

Organisaties halen hun commissarissen nog vaak uit het eigen netwerk - wel zo makkelijk. PMP Supervisor denkt betere kandidaten te kunnen leveren met zijn onlineplatform.

Hoezo twaalf ambachten en dertien ongelukken? Gerben van der Werf was tijdens zijn studie werktuigbouwkunde in Delft onder meer acteur in de series Westenwind en Goede Tijden, Slechte Tijden. Hij werkte vier jaar bij ThyssenKrupp in Duitsland aan de roltrap van de toekomst. Eenmaal terug in Amsterdam ging hij aan de slag bij een bedrijfje in innovatieve revalidatieapparatuur. Maar eigenlijk wilde Van der Werf altijd al voor zichzelf beginnen.

Twee jaar geleden kwam die kans. Een clubje ervaren mensen uit de toezichtswereld wilde een onlineplatform opzetten om de vraag naar en het aanbod van toezichthouders bij elkaar te brengen. Ze zochten iemand die dat van de grond kon krijgen. 'Dat was precies mijn rol bij ThyssenKrupp. Ervoor zorgen dat de plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd werden', zegt Van der Werf (35). 'Je kunt wel leuke ideeën hebben, maar je moet ook iemand hebben om het in de praktijk te brengen.'

De voormalig acteur stak er zelf ook wat geld in en mag zich sindsdien directeur en mede-eigenaar noemen van PMP Supervisor. PMP (afkorting van People Meet People) bemiddelt in 'CTA's': commissarissen, toezichthouders en adviesraadleden voor uiteenlopende sectoren als het bedrijfsleven, de zorgsector, de culturele wereld, de pensioenfondsen, het onderwijs en de woningcorporaties. Toezicht is een groeimarkt. Na elke affaire - denk aan de derivaten bij Vestia, de uit de hand gelopen onderwijsmoloch Amarantis, het Liborschandaal of de ondergang van thuiszorgconcern Meavita - klinkt de roep om meer en beter toezicht. Bovendien klinkt vaak het verwijt dat de schandalen mede te wijten zijn aan het 'old boys network': een relatief beperkte groep van altijd weer dezelfde mannen op leeftijd die niet al te kritisch zijn, en die door hun vele nevenfuncties toch te weinig tijd hebben om zich echt ergens in te verdiepen. Een maximum aan het aantal bijbanen en streefcijfers voor meer vrouwen moeten het toezicht frisser en kritischer maken.

Lidmaatschap

In die omstandigheden opereert PMP. Voor de duidelijkheid: het onlineplatform werkt graag mee aan kwalitatief beter toezicht, door organisaties die een toezichthouder zoeken op een transparante en objectieve wijze te koppelen aan de juiste integere en deskundige kandidaat. Nu benoemen organisaties - wel zo makkelijk - nog vaak iemand uit het eigen netwerk. Maar PMP is wel een commercieel bedrijf, geen ideële instelling. Mensen die zich bij PMP inschrijven - dat zijn er tot nu toe bijna vierhonderd - moeten 250 euro inschrijfgeld betalen en jaarlijks 20 euro lidmaatschapsgeld.

Dat is mede bedoeld als drempel, zodat alleen serieuze kandidaten zich aanmelden. Die kandidaten krijgen een gesprek met Van der Werf of een collega. Het profiel wordt gecheckt en waar nodig in overleg aangepast. 'De een heeft de neiging de zaken wat aan te dikken, terwijl een ander juist te bescheiden kan zijn', zegt Van der Werf in zijn Amsterdamse kantoor, pal tegenover toezichthouder AFM, de Autoriteit Financiële Markten. 'Je moet het juiste beeld zien te geven, om teleurstellingen te voorkomen.'

In het profiel worden competenties, ervaring, persoonlijkheidskenmerken en de verwachtingen opgenomen. Zo kunnen organisaties gericht zoeken naar bijvoorbeeld een jurist of bedrijfskundige. Naar mensen met ervaring bij beursgenoteerde bedrijven of juist in het onderwijs, naar mensen die een bepaalde markt goed kennen en naar mensen die erbovenop willen zitten, of juist types die wat meer afstand houden. Bijkomend voordeel in het gevoelige en vertrouwelijke proces is dat de zoektocht anoniem is. Er is pas contact als beide partijen daar interesse voor tonen. Meestal wordt met drie kandidaten gesproken, waaruit een wordt gekozen. PMP werkt volgens no cure, no pay: een bedrijf of instelling betaalt pas als er een kandidaat is aangesteld. Voor organisaties met minder dan 20 miljoen euro omzet komt dat op 750 euro. Tussen de 20- en 100 miljoen bedraagt het tarief 1.250 euro, boven de 100 miljoen wordt het 2.250 euro. Instellingen zonder omzet, zoals verenigingen, betalen de 750 euro.

Headhunters

Niet iedereen in de branche is gecharmeerd van het verdienmodel, waarbij kandidaten moeten betalen om in een bestand te komen waarin organisaties vervolgens anoniem zoeken. Maar volgens Van der Werf kan PMP juist een goede aanvulling zijn op het werk van de headhunters en recruiters.

Organisaties die een commissaris, toezichthouder of lid van de raad van advies zoeken, doen dat in drie stappen. Ze stellen een profiel op, gaan daarna op zoek naar mensen die in dat profiel passen en kiezen daaruit vervolgens de beste kandidaat. Vooral stap twee kan tijdrovend en duur zijn. Niet iedereen kan het zich veroorloven een headhunter in te schakelen en advertenties plaatsen kost ook geld. Met alleen rondkijken in de kring van vrienden en bekenden kun je ook lastig meer aankomen. Bij die tweede stap komt PMP in beeld, zegt Van der Werf. Met stap één (het opstellen van het profiel) en drie (het selecteren van de beste kandidaat) houdt het onlineplatform zich niet bezig.

Volgens Van der Werf raadplegen sommige headhunters zelf ook het bestand van PMP, als aanvulling op hun eigen netwerk. Erg divers is dat bestand overigens nog niet, met 307 mannen en 77 vrouwen. Bovendien zijn slechts 75 van de bijna vierhonderd kandidaten jonger dan 50 jaar. Volgens Van der Werf zijn dat nu eenmaal de huidige verhoudingen in het toezicht. 'Ik juich meer vrouwen en jongeren wel toe. Maar we richten ons er niet specifiek op.'

PMP werkt inmiddels samen met het Kennis Centrum voor Commissarissen en Toezichthouders (NKCC), de Governance University (die opleidingen verzorgt voor toezichthouders) en met verzekeraar Aon. Vorig jaar vonden de eerste tien organisaties via PMP een toezichthouder, variërend van een internationale onderneming in de voedingsector tot een familiebedrijf. Er lopen nu zes zoektochten. PMP wil dit jaar naar honderd 'matches', om quitte te kunnen draaien. Daarna moet het naar enkele honderden per jaar, zodat de investering ('bijna twee ton') terugverdiend kan worden. Dan kan misschien ook het aantal werknemers groeien. Nu is Van der Werf als directeur en mede-eigenaar de enige fulltimekracht. De andere drie doen PMP erbij. Het programmeren wordt uitbesteed aan een zzp'er.

Mocht PMP Supervisor een succes worden, dan zou het concept ook internationaal uitgerold kunnen worden. En daarna de zaak verkopen? 'Dat kan ik uiteraard niet uitsluiten. Maar met die intentie is PMP niet opgezet,' zegt oud-acteur Gerben van der Werf. 'Voorlopig zit ik hier helemaal op mijn plek, om het goed van de grond te krijgen. Daar krijg ik veel energie van.'

Profiel

Bedrijf PMP Supervisor

Waar Amsterdam

Sinds 2012

Aantal werknemers 4

Jaaromzet 'Nog bescheiden'

Meer over