Satire

Mandjes op fietsen: hoe kon het zover komen?

Voor veel mensen is het een herkenbaar probleem: u denkt dat de fietsenstalling nog voldoende ruimte biedt, maar dan ziet u wat er aan de hand is. Fietsen met mandjes. Ze nemen stuk voor stuk drie plaatsen in beslag. U bent niet alleen.

Beeld ANP

Willem Staal forenst dagelijks tussen Amsterdam en Almere: 'Als het gaat om mandjespreventie neemt niemand verantwoordelijkheid. Ouders vinden het een taak van de school, de school wijst naar de ouders.'

'Ondertussen zien kinderen mandjes op de fietsen van hun ouders en leraren. Hoe kun je dan verwachten dat zij hun stuurtje maagdelijk houden?'

Harry Vaandrager, stallingbeheerder in Haarlem, staat machteloos: 'Ik zie mensen zonder toekomstperspectief die denken: dan maar een mandje.' Mensen met een fiets met een mandje gaan sneller over tot de aanschaf van een bakfiets, is de ervaring van Vaandrager: 'Als dit zo doorgaat, hebben we straks een verloren generatie van mandjes en bakken.'

Mandjeslobby

Astrid (49) werd slachtoffer van de machtige mandjeslobby. Ze schreef het boek Memoires van een luie trut om andere fietsers te waarschuwen: 'Aanvankelijk denk je: handig, nu kan ik mijn spullen kwijt zonder een tas te hoeven dragen. Later zag ik de keerzijde. Mensen die hun trein misten of onnodig ver moesten lopen. Door mijn mandje. Ik kon dat niet meer aan mijn kinderen uitleggen.'

De gemeente Nijmegen heeft inmiddels maatregelen genomen. Fietsen met mandjes mogen de stad niet meer in.

'Draconisch', erkent burgemeester Hubert Bruls, 'maar we kunnen niet langer wegkijken. De mandjes kosten de samenleving op jaarbasis 3 miljard euro per huishouden. Dat ik daarmee overdrijf, doet niets af aan de ernst van het probleem.'

Meer over