Manders naar Venetië

Kunstenaar Mark Manders vertegenwoordigt volgend jaar Nederland op de Biënnale van Venetië. Dat heeft het Mondriaan Fonds bekend gemaakt. De tentoonstelling Room with Broken Sentence, aangedragen door curator Lorenzo Benedetti, werd gekozen uit vier voorstellen door een jury onder leiding van Mondriaan Fonds-directeur Birgit Donker.

'Manders heeft een indrukwekkend oeuvre. Zijn werk is fantasierijk en persoonlijk, je moet veel zelf invullen. Niets is wat het lijkt', zegt Donker. Voor Nederland is de Biënnale 2013 een jubileum: sinds 1913 maakt het Nederlandse paviljoen deel uit van de Giardini, waar tweejaarlijks de deelnemende landen (laatste keer waren het er 28) hun kunstenaars tonen. Een bijzonder moment, vindt curator Lorenzo Benedetti, directeur van museum De Vleeshal in Middelburg: 'Het is de belangrijkste biënnale van hedendaagse kunst, en biedt de mogelijkheid om nationaal werk in een internationale context te plaatsen. Het heeft iets van een competitie, binnen het aanbod moet het werk overeind blijven.' Dat kan Mark Manders bewerkstelligen, zegt Benedetti (1972), omdat zijn kunst aandacht eist: 'Details zijn belangrijk, het kleine speelt een grote rol. Je kunt zijn werk niet snel bekijken, het moet gezien worden in tijd en rust.'

De jury koos het werk van Manders (Volkel, 1968) om de combinatie van 'een zeker mysterie met een enorme visuele aantrekkingskracht'. Mark Manders maakt poëtische sculpturen in sobere kleuren. Hun vorm en volume gaan 'een directe relatie aan met de toeschouwer', zegt Benedetti, mede omdat ze vaak antropomorf zijn. Zijn werk is tijdloos en 'anti-spectaculair', zegt de curator, die in Manders' werk bovendien een relatie ziet met de Nederlandse cultuur: 'Hij gebruikt het kleurenpalet van Rembrandt, en deelt met Rietveld het ideaal om zijn medium te vereenvoudigen.' Die verwantschap zal zichtbaar worden in het door Rietveld ontworpen paviljoen in Venetië, zegt hij.

Voor het eerst dit jaar maakte het Mondriaan Fonds vier voorstellen openbaar die kans maakten om verkozen te worden voor het Nederlandse paviljoen. Vier curatoren, gekozen uit 82 ingezonden voorstellen, mochten hun voorstel uitwerken en pitchen aan de jury. Zij kregen hiervoor ieder 2,5 duizend euro. Deelnemers waren Volkskrant-criticus Sacha Bronwasser met werk van Guido van der Werve, De Hallen-conservator Xander Karskens met Nathaniel Mellors, en het duo Sue-An van der Zijpp en Mark Wilson van het Groninger Museum, met werk van Folkert de Jong. Donker vond openbaarheid belangrijk om transparant te zijn naar het veld en naar de samenleving: 'Zo kan men zien wat er leeft in Nederland. Ik hoop dat ook de andere drie projecten elders kunnen worden uitgevoerd.'

Het Mondriaan Fonds stuurt kunstenaar Mark Manders volgend jaar naar de Biënnale van Venetië, om Nederland te vertegenwoordigen.

undefined

Meer over