Managers leren diepste krachten beter te benoemen

'Bij mij komt het over als een pijngevoel voor jou.' Het is niet het karakteristieke taalgebruik van iemand uit de welzijnssector, maar hier is een 'spijkerharde ondernemer' aan het woord....

Dat lukt prima, zo blijkt uit het artikel in Management Scope. De managers trekken zich onder leiding drie terzakekundige begeleiders terug op Bali. Op dag twee vloeien de eerste tranen al. Geen wonder wanneer de deelnemers serieus antwoord moeten geven op vragen als: 'Hoe is je vitaliteit en eigenheid weggelekt in je kindertijd?' en 'Waarvoor schaam je je?'. Toch blijkt niet iedere deelnemer bereid het harde zakenpantser ineens af te leggen. Geert, volgens het blad voorzien van 'vlijmscherpe analyses' en een 'ragfijne intuïtie' kan niks met de softe taal die over tafel gaat: 'Dan sluiten bij de luiken.'

Na een week gaat echter de ook de hardste deelnemer om, en is ook de laatste volhouder bereid zijn emoties voor de groep tentoon te spreiden. Zeven dagen op stille stranden, dobberende schepen en tropische hitte leert de tien managers 'in zichzelf te kijken en daar iets mee te doen'. De meereizende verslaggever concludeert dat 'de verbinding tussen hoofd en hart nu is geopend. De kunst is dat te laten voortduren.'

Of dat echter verstandig is, zal pas blijken bij thuiskomst. Een van de begeleiders waarschuwt. 'Je zult tegenwerking krijgen als je wilt zijn wie je bent. Ze hebben liever een bekende klootzak dan een nieuwe vriend.'

Meer over