Malaise geeft kranten extra duwtje omlaag

De oplages van kranten zijn vorig jaar opnieuw gedaald, en door de crisis nog wat meer dan gebruikelijk. In 2009 werden ongeveer 3 procent minder kranten verspreid dan in 2008. In voorgaande jaren bleef de daling beperkt tot ruim 2 procent.

Van onze verslaggever Wilco Dekker

Dit blijkt uit de jaarcijfers die Het Oplage Instituut (HOI) dinsdag presenteerde. Het Parool is de witte raaf: de Amsterdamse krant wist voor het zevende achtereenvolgende jaar een hogere oplage te boeken. Dat is opvallend, omdat de totale oplage van de (betaalde) kranten alleen is maar gedaald sinds het HOI in 2000 begon met meten.

Ook Trouw en vooral het Financieele Dagblad wisten zich goed te handhaven, maar de andere landelijke kranten moesten verder inleveren. De Telegraaf blijft de grootste krant van Nederland, maar nu met 672 duizend verspreide exemplaren, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. De betaalde kernoplage van de krant (waarbij alleen abonnementen en losse verkoop meetellen) zakte zelfs onder de 600 duizend exemplaren: 579 duizend stuks tegen 617 duizend in 2008.

Het AD zag de verspreide oplage vorig jaar met bijna 4 procent dalen tot ruim 440 duizend stuks. De Volkskrant (vorig jaar nog op het grote formaat) wist de terugloop te beperken tot vijfduizend exemplaren, ofwel 2 procent. De krant verschijnt sinds eind maart op compact formaat en heeft sindsdien meer dan twintigduizend nieuwe (proef)abonnees. In de regio deed de Barneveldse Krant het goed, met een licht gestegen oplage van 11.300 exemplaren.

De teruggang van 3 procent voor de betaalde kranten is een schatting. In de jaarcijfers over 2009 zijn de oplages NRC Handelsblad en nrc.next niet meegenomen. Volgens HOI komt dat doordat het van NRC Media geen accountantsverklaring heeft ontvangen. De uitgever werd onlangs overgenomen door de investeringsmaatschappij Egeria en de aandeelhouders van tv-zender Het Gesprek. De organisatie van de kranten, Cebuco, kan nog leven met de geschatte oplagedaling van 3 procent, gezien de zware economische crisis.

De grootste daling kwam op naam van een gratis krant, De Pers. Het dagblad beperkte in mei 2009 zijn verspreidingsgebied tot de Randstad en verlaagde zijn oplage met bijna 150 duizend exemplaren tot ruim 220 duizend stuks.

Bij de opiniebladen beleefden De Groene Amsterdammer (gestegen tot ruim 15 duizend exemplaren) en Vrij Nederland (stabiel op 48 duizend stuks) een goed 2009. HP/de Tijd en Elsevier leverden relatief fors in. De grootste klap was voor Revu, dat kelderde van 68 duizend naar 51 duizend exemplaren. Het blad is inmiddels vernieuwd door de nieuwe hoofdredacteur Frans Lomans, die ook Panorama onder zijn hoede heeft. De Linda van Linda de Mol en hoofdredacteur Jildou van der Bijl scoorde uitstekend in 2009, met een groei van tienduizend exemplaren tot 156 duizend stuks.

Meer over