NieuwsMaastrich-Aachen Airport

Maastricht Airport moet net als grote Schiphol groei ‘verdienen’ met stillere vliegtuigen en sloop huizen

Als Maastricht Aachen Airport wil groeien, moet het onder meer inzetten op minder overlast en een nachtslot. Ook kunnen omwonenden worden uitgekocht. Dat schrijft oud-politicus Pieter van Geel in een advies aan de provincie.

Pieter van Geel ziet voor Maastricht Aachen Airport vooral een toekomst weggelegd in meer luchtvracht. Beeld Hollandse Hoogte / Nederlandse Freelancers
Pieter van Geel ziet voor Maastricht Aachen Airport vooral een toekomst weggelegd in meer luchtvracht.Beeld Hollandse Hoogte / Nederlandse Freelancers

Van Geel heeft goed en slecht nieuws voor de omwonenden van Maastricht Aachen Airport. Wat hem betreft worden bewoners van dorpen als Schietecoven en Geverik in de toekomst ’s ochtends pas na 7 uur uit hun slaap gehaald door opstijgende en landende vliegtuigen, en niet al om 6 uur.

Het slechte nieuws: er zal in de toekomst vaker vliegtuiggeronk klinken, de hele dag door. Dat zal dan van vrachttoestellen zijn, zegt Van Geel in een advies aan de provincie dat hij dinsdag uitbracht. Hij ziet voor ‘Maastricht’ vooral een toekomst weggelegd in meer luchtvracht.

Volgens Van Geel ‘is het na twintig jaar van eindeloze discussies nodig om een stabiel pakket met maatregelen op te stellen voor Maastricht Airport waarover consensus bestaat’. Hij hoopt dat zijn advies voorkomt dat de luchthaven net zo’n politieke speelbal wordt als Lelystad Airport. ‘Daar zou ik nu niet graag directeur van zijn.’ Vorige week besloot de Tweede Kamer dat een besluit over de opening van Lelystad op een nieuw kabinet moet wachten.

Van Geel had vooraf al laten weten dat zijn rapport tegenstanders noch voorstanders van het vliegveld blij zou maken. ‘Bij collectieve besluitvorming zullen de kool en de geit altijd een beetje beschadigd ­raken.’ Sluiting is volgens hem geen optie, met het oog op mogelijke kansen voor de Limburgse luchthaven in de toekomst, net zomin als het volledig ‘dichtvliegen’ van de vergunning van 51 duizend vliegbewegingen. Dat waren er 16 duizend in 2019.

Hij erkent dat ook als luchthaven voor alleen vrachtvervoer de toekomst van Maastricht Aachen Airport allesbehalve zeker is. De marktvraag naar luchtvracht valt ‘nauwelijks’ te onderbouwen. In Europa heerst een moordende concurrentie. Op een uur rijden liggen een half dozijn andere luchthavens.

Hoe volatiel die markt is, bleek ­vorige week. De Amerikaanse pakketvervoerder Fedex kondigde op de luchthaven van Luik 671 van de 1.700 banen te schrappen.

Ook zal het provinciebestuur bij een investering in Maastricht als vliegveld voor luchtvracht moeten erkennen dat de economische opbrengst voor de ­regio laag is, zegt Van Geel. De eindbestemming is niet Limburg, en niet altijd zullen Limburgse bedrijven worden ingeschakeld voor het verdere vervoer.

Groei van het aantal vluchten moet het vliegveld ‘verdienen’ door minder hinder te produceren. Hetzelfde credo hanteert het kabinet voor Schiphol. De overlast voor omwonenden kan worden teruggedrongen door ‘modernisering van de luchtvloot’, wat erop neerkomt dat de luchthaven vieze en lawaaiige toestellen weert. Van Geel geeft toe dat de ontwikkeling van elektrische of hybride vliegtuigen niet zo snel gaat.

Een probleem is dat nieuwe vliegtuigen misschien wel stiller zijn, maar niet stil, zegt de Alliantie tegen Uitbreiding MAA. ‘Meer vluchten met iets stillere toestellen komt uiteindelijk nog steeds neer op veel overlast’, aldus woordvoerder Frank Wormer. ‘Het is wel pure winst als er niet tussen 23.00 uur en 07.00 uur wordt gevlogen.’

Van Geel stelt dat het aantal ‘ernstig gehinderden’ ook kan worden teruggebracht door woningen te isoleren of huizen op te kopen en te slopen. Een leefbaarheidsfonds van 10 miljoen euro dat hij voorstelt is volgens de ­Alliantie niet genoeg om alle omwonenden uit te kopen. Alleen al de waardevermindering van dertigduizend omliggende woningen wordt geschat op 230 miljoen euro.

Joost van den Akker, de VVD-gedeputeerde verantwoordelijk voor de luchthaven, vindt dat de nationale overheid ‘stevig moet meebetalen aan het ­terugdringen van het aantal ernstig gehinderden’.

Directeur Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport zegt dat hij met het nachtslot kan leven. ‘Ik sta niet te juichen, maar als we in ruil daarvoor de verlengde start- en landingsbaan mogen gebruiken, krijgen we ruimte voor grotere vrachttoestellen.’ De enige baan van MAA is 2.750 meter lang, maar het vliegveld mag daarvan maar 2.500 meter gebruiken, omdat een deel enkel bestemd is voor noodstops.

Lees ook: dromen en nachtmerries over ‘Schiphol aan de Maas’. Binnenkort brengt oud-politicus Pieter van Geel een advies uit aan de provincie. 

Meer over