Maas en mensen neemt afscheid van De Vagina Monologen

Is het u nou toch ontgaan?..

Cornald Maas

Nu de allerlaatste voorstelling is gespeeld blijven theaterbezoeksters voortaan verstoken van sekse-gevoelige ontroering. En sekse-gevoelige hilariteit. De provincie stond zo nu en dan op z'n kop, in zalen waar een handjevol mannen zich al snel geïntimideerd voelde.

Hanneke Groenteman en de actrices Adriënne Kleiweg en Jes Vriens kregen de eervolle opdracht om de monologen van de Amerikaanse schrijfster Eve Ensler voor het laatst op de planken te brengen, in de Amsterdamse Kleine Komedie. Dat betekende wederom: de penis aftroeven en schateren om het 'stortgat' (of de 'zure hut'!), open doekjes vangen en, met verve, het gereformeerde orgasme imiteren.

'Oooooh Jan Peter!', kreunde Kleiweg. En bestseller-auteur Groenteman kon het niet laten om mij, en plein public, te laten vertellen hoe een vagina ruikt.

'Deze voorstelling was méér dan een feestje', zegt impresario – volgens Jes Vriens: oppervagina – Inge Bos na afloop, 'niet alleen talk of the town maar ook talk of Nederland. We hadden er tot in lengte van jaren mee kunnen doorgaan. Maar we stoppen liever op het hoogtepunt.'

Zeggen gerenommeerde en vrijetijdsactrices haar dat na?

Ze storten zich op bitterballen en zwaaien elkaar lof toe. Ageeth Scherphuis is dikke vriendinnen met Jasperina de Jong wier gezicht zoals gebruikelijk nauwelijks boekdelen

spreekt. Mimi Kok onderhoudt zich met de moeder van

Weemoedig zijn misschien de vrouwen die voor De Vagina Monologen voor het eerst de theaterpodia mochten betreden, een idee van Yvonne van den Hurk die het voor de Nederlandse versie van de vermaarde toneelhit aardig vond niet alleen een beroep te doen op actrices met een opleiding.

Sommigen spinnen er nog altijd garen bij. AVRO-presentatrice Nelleke van der Krogt bijvoorbeeld, die het begrip schmieren een nieuwe betekenis gaf.

Of documentairemaakster Hedda van Gennep, die graag mag vertellen hoe die ene jongen op de eerste rij de vraag over de geur van de vagina beantwoordde. 'Ik zou het niet weten, ik ben homo', luidde de alleszins bevredigende verklaring.

Als sneeuw voor de zon zijn eventuele kleine ergernissen verdwenen. Vrouwen die het licht vangen zijn ook elkaars rivalen. En willen zich – in het busje heen, of het busje terug – nog weleens een pittige kanttekening permitteren.

Vanmiddag niet. En Willeke Alberti heeft achteraf spijt dat ze nooit aan de voorstelling heeft meegedaan. 'Het is me wel gevraagd maar er kwam steeds iets tussen.'

Vanaf december brengt 't Bos Theaterprodukties De gesluierde monologen op de planken, naar een idee van Adelheid Roosen die benieuwd was hoe vrouwen met een islamitische achtergrond intimiteit en vrouwelijkheid ervaren.

Maar eerst nog dat afscheid van De Vagina Monologen. Prominente performers zeggen elkaar een weerzien toe. Nettie Blanken kust Hanneke Groenteman. Noraly Beyer wuift vrolijk. Om met Eve Ensler te spreken:

'Poesjes, verenigt u!'

Is aan het toneel dan alles koek en ei?

Welnee.

Onlangs kwam in het nieuws dat de boekhouder van 't Bos gedurende vijf jaar grote hoeveelheden geld heeft weggesluisd. Deze fraudeur bezorgde het impresariaat – dat onder meer de belangen behartigt van Plien & Bianca, NUHR, Hakim en, in de nieuwe productie Amadeus, Jeroen Krabbé en Marc-Marie Huijbregts – op zijn zachtst gezegd een opdoffer.

Hoeveel materiële schade heeft het bedrijf geleden? 'Dat zeg ik niet', zegt Inge Bos. Ze siddert nog na. 'Een heel zware tijd is dit. Als ik niet veel steun van vrienden uit de theaterwereld had gekregen was ik omgevallen.'

En was die steun toereikend? 'Het was alsof ik de hoofdrol speelde in een slechte thriller. Maar ik kom er weer bovenop. Tuurlijk.'

Meer over