Maandplaats hoopt op klanten Marktplaats

AMSTERDAM - Marktleider Marktplaats.nl heeft sinds maandag een nieuwe concurrent die een sterke gelijkenis kent: Maandplaats.nl. Naast de naam, lijkt ook de opmaak van de nieuwe advertentiesite op die van Marktplaats.

'We bouwen langzaam uit en gaan de komende tijd de puntjes op de i zetten', zegt initiatiefnemer Robert Brijl. Het duurt even voordat de ondernemer uit Zoetermeer overtuigd is dat hij een journalist aan de lijn heeft, en niet een bedrijfsspion van Marktplaats. 'Je weet het nooit, hè!'

Volgens Brijl is de advertentiemarkt niet verzadigd door Marktplaats. 'Je vergroot je kansen door op meerdere sites te adverteren. Kinder- en babykleding is de grootste categorie op Marktplaats. Waarom zou je dat bijvoorbeeld niet ook op Maandplaats zetten?'

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-commerce aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft zo zijn twijfels. 'Marktplaats heeft een grote naamsbekendheid. Als een site succesvol is, blijft de consument daar vaak hangen.' Toch is de markt volgens hem niet per se verzadigd. 'Maar dan moet je wel een onderscheidend concept hebben. Het lukt je niet door een gelijkwaardige nieuwe site aan te bieden.'

Brijl hoopt zich te onderscheiden door de site simpel te houden. 'Maandplaats moet overzichtelijk blijven en niet zo commercieel worden als Marktplaats. En wij zijn binnenkort wél telefonisch bereikbaar voor vragen.'

De naam koos Brijl om een praktische reden. 'Marktplaats begint met m-a-r, Maandplaats met m-a-a. Alfabetisch staan we bovenaan. Mochten we even groot worden als Marktplaats, dan verschijnen wij eerder op het beeldscherm. Over alles is nagedacht.'

Er is nog een reden voor de keuze voor het woord 'maand'. De advertenties blijven een maand op de site staan. In sommige rubrieken moet de aanbieder daarvoor 5 euro betalen. 'We hopen op termijn ook aan advertentie-inkomsten te verdienen', zegt Brijl. 'Bannertje hier, bannertje daar.'

Marktplaats maakt zich geen zorgen. 'De site ziet er nu zo mager uit, dat we er nog geen mening over hebben', zegt een woordvoerder. 'Mocht het een grotere speler worden, dan ligt dat natuurlijk anders. Het is een kwestie van afwachten.'

De volgende stap voor Brijl? 'Een kantoorgebouw aan de snelweg met een groot naambord erop. Maar nu eerst zorgen dat we aan Maandplaats een aardig maandsalaris overhouden.'

undefined

Meer over