Maandag: mengen

Een fraai overzicht van argumenten voor en tegen het mengen van leerlingen in het basisonderwijs (Forum, 13 februari).

Geert Driessen en Nijmegen


Maar ik mis context: je mag wel willen mengen, maar het moet ook kunnen. In grote steden is inmiddels de helft of meer van de leerlingen allochtoon en zijn de mogelijkheden tot mengen beperkt of onmogelijk. Inzetten op verbetering van de onderwijskwaliteit en vergroting van ouderbetrokkenheid lijken me dan meer realistische opties.

Het vaak gehanteerde uitgangspunt dat scholen qua samenstelling een afspiegeling van de buurt moeten is ook discutabel. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat het voor kinderen die in een zwarte achterstandswijk wonen dus goed is dat ze naar een zwarte school gaan. Iedere bevolkingsgroep moet kennelijk z’n plaats weten.

Maar los daarvan is het de vraag wat (verplicht) mengen nu eigenlijk oplevert voor kinderen. In zijn algemeenheid lijkt te kunnen worden geconcludeerd dat er hooguit kleine effecten optreden van de verschillen in samenstelling van de klas op bijvoorbeeld prestaties.

Dit betekent dus dat het niet uitmaakt of leerlingen in klassen zitten met veel of weinig leerlingen uit eenzelfde sociaal milieu of etnische groep. Veel belangrijker dan wat de samenstelling van de klas toevoegt, is wat het kind zelf aan capaciteiten en achtergronden inbrengt.

Meer over