Maakt alleen aan sport denken je al fitter?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: om fitter te worden, hoef je alleen maar aan sporten te denken.

Een atleet bereidt zich voor op de Olympische Spelen in Rio.Beeld anp

Wie niet de discipline heeft om te trainen voor een sixpack van Olympisch niveau, mag juichen: denken aan sport is al genoeg om een fit en gespierd lijf te krijgen. Dat melden althans Metro, Cosmopolitan, enkele lifestyle-blogs en veel Engelstalige media naar aanleiding van een BBC-aflevering van 'Trust me, I'm a doctor', die afgelopen maand werd uitgezonden. Lekker vanaf de luie stoel jezelf fit denken, is dat te mooi om waar te zijn?

In de bewuste BBC-uitzending laat arts Michael Mosley laat zeven lanterfanters aantoonbaar sterker worden, nadat ze zich elke dag een kwartier lang kuitspieroefeningen hadden ingebeeld. Na een maand leverden hun kuitspieren gemiddeld 8 procent meer kracht - met een uitschieter van 33 procent bij één van de proefpersonen.

Hoewel dit onderzoekje te klein is om grote conclusies aan op te hangen, is het niet de eerste keer dat wetenschappers hiernaar kijken. Zo verscheen in 2014 een studie waarin tientallen proefpersonen een maand lang hun pols niet mochten bewegen - wat ook niet kon, want hun arm werd vast gespalkt. De ene groep moest zich in die tijd polsoefeningen inbeelden, terwijl de andere groep daarover niets te horen kreeg. Bij iedereen ging de spierkracht achteruit, maar bij de inbeeldgroep was dat maar half zo erg.

Wat er gebeurt, denken de onderzoekers van de universiteit van Ohio en ook die in de BBC-uitzending, is dat de inbeeldingsoefeningen het contact tussen de hersenen en de spieren warm houden. Dat zorgt ervoor dat de aansturing van de spieren vanuit het brein soepel blijft en het beste uit de spier haalt.

Fascinerend en bijzonder dus, maar dat betekent niet dat je jezelf lekker fit kunt denken, zoals de meeste nieuwssites het voorstelden. Fit is een breder begrip dan waar dit onderzoek over gaat. Je conditie gaat ondanks alle denksport er bijvoorbeeld niet op vooruit. En al die extra spierkracht dan? Veel is het misschien niet eens, en belangrijker nog: de spier zelf wordt niet dikker of groter van de denkoefeningen. Die sixpack kun je dus op je buik schrijven.

Met alleen denken worden we niet fit. Er zal dus ook getraind moeten worden, zoals hier.Beeld anp
Beeld de Volkskrant
Meer over