Maak van ziekenhuis geen handelshuis

Als patiënt wil ik graag in de discussie over de vercommercialisering van ziekenhuizen reageren...

De stelling van Aysel Erbudak (Forum, 30 augustus) dat ‘als de geleverde kwaliteit slecht is, de patiënt gewoon naar een ander gaat’, is alleen in theorie waar. Momenteel is daar geen sprake van, om een aantal redenen. De eerste geeft Erbudak zelf al in het betoog: er bestaat geen objectieve methode om kwaliteit van (zorg in) ziekenhuizen, behandelmethoden en specialisten te vergelijken.

De tweede reden is urgentie: toen ik tijdens mijn vakantie in Italië last kreeg van een netvliesloslating, moest ik zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis voor een operatie. De derde reden is beschikbaarheid: terug in Nederland kon ik in verband met een patiëntenstop – dit verzin ik echt niet – niet terecht bij een oogarts in mijn woonplaats Enschede en moest ik uitwijken naar Almelo. Daar werd ook in het andere oog een netvliesloslating ontdekt en moest er een academisch ziekenhuis worden gekozen voor een operatie. Ook hier een keuze op basis van beschikbaarheid, niet van kwaliteit. Ten vierde kan afstand of bereikbaarheid een doorslaggevende rol spelen. Vijf: soms moet de ziektekostenverzekeraar toestemming geven voor behandeling in het gewenste ziekenhuis.

Het academisch ziekenhuis waar ik nu onder behandeling ben, heeft afgelopen week een operatie uitgevoerd die geen goed resultaat heeft opgeleverd. Ik ben niet tevreden over de kwaliteit. Als ik nu een ander ziekenhuis wil kiezen op basis van kwaliteit, zou ik niet weten hoe. Ik ben als patiënt afhankelijk van factoren, die niets te maken hebben met kwaliteit.

Er is geen verband tussen kwaliteit van de zorg in en de financiële resultaten van een ziekenhuis. Daarom vind ik dat het beter is van ziekenhuizen geen commerciële bedrijven te maken. Winstmaximalisatie in het ziekenhuis ten behoeve van de aandeelhouders: ik moet er niet aan denken. Voor je het weet staan de opkoopfondsen voor de deur.

Meer over