LVHM opent museum in Parijse bos

Met een spectaculair museum blaast het Franse luxeconcern Louis Vuitton straks z'n partijtje mee in de wereld van de hogere kunst.

AMSTERDAM - Het Franse luxeconcern Louis Vuitton wil uiterlijk begin oktober in Parijs een spectaculair museum openen voor moderne kunst. In het Bois de Boulogne wordt de laatste hand gelegd aan een glazen gebouw dat is ontworpen door de Canadees-Amerikaanse architect Frank Gehry. In het gebouw, dat door zijn vorm afwisselend wordt vergeleken met een ijsberg en een wolkenpartij, wordt een kunstcollectie tentoongesteld met een waarde van honderden miljoenen euro's.

Met het museum voegt Louis Vuitton zich bij de grote fabrikanten van luxeproducten die een prominente plek opeisen in de museumwereld. Concurrerend concern Kering, eigenaar van merken als Gucci en Yves Saint Laurent, heeft al twee musea in Venetië. De Compagnie Richemont, een bedrijf met merken als Cartier en Piaget, heeft met de Fondation Cartier een museum voor hedendaagse kunst in Parijs.

Bernard Arnault (65), de eigenaar van de groep Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), doet zich al sinds 1991 van zich spreken in de kunstwereld, onder meer met grote schenkingen aan musea. Twee weken geleden kreeg hij in het Museum of Modern Art in New York de David Rockefeller Award, een onderscheiding voor genereuze ondernemers. Vorig jaar werd hij geridderd in Groot-Brittannië. In Nederland sponsort zijn bedrijf het educatief centrum van het Rijksmuseum. In 2010 kreeg het Rijks A Journey to Excellence cadeau, een serie portretten van Erwin Olaf van Nederlandse grootheden als violiste Janine Jansen.

LVMH exploiteert wereldwijd meer dan zestig bekende merken. Enkele daarvan zijn de modehuizen Louis Vuitton en Donna Karan, de champagne Dom Pérignon, de parfums van Christian Dior en de horloges van Hublot. Ook de Nederlandse bouwer van superjachten Royal Van Lent Shipyard hoort bij de collectie. Vorig jaar groeide de omzet van het concern naar ruim 29 miljard euro, met een winst van 6 miljard.

De opening van het museum in Parijs stond aanvankelijk gepland voor 2010. Na protesten en gesteggel over vergunningen maakte het bedrijf begin dit jaar bekend dat de opening zal plaatsvinden in september. Binnen LVMH wordt nu al rekening gehouden met oktober.

De ingebruikneming kan Arnault niet snel genoeg gaan. Hij wil zijn bedrijf nog nadrukkelijker positioneren in de wereld van de hogere kunsten om zijn merken te associëren met grote kunstenaars als Pablo Picasso, Henry Moore en Andy Warhol. Bovendien zucht het concern de laatste jaren onder negatieve publiciteit vanwege agressieve overnametactieken, geschuif met vennootschappen en rechtszaken tegen kunstenaars.

Zo werd een deel van het deftige Hermès gekocht door buiten zicht van dit modehuis en de autoriteiten een aandelenbelang op te bouwen. Het leverde een miljoenenboete op. LVMH ligt bovendien in het vizier van de Belgische justitie vanwege een megatransactie van aandelen van Arnault naar een Belgische vennootschap en onduidelijkheid over het hoofdadres van de topman.

In Frankrijk leidde het voornemen van Arnault zich te laten naturaliseren tot Belg tot ophef, omdat het zou zijn ingegeven door de hoge belastingtarieven in Frankrijk. Het dagblad Libération maakte de directeur (nummer 15 op de rijkenlijst van Forbes met een geschat vermogen van 25 miljard euro) uit voor 'riche con' (rijke klootzak).

Het bedrijf kreeg ook veel negatieve publiciteit door het aanspannen van rechtszaken tegen de destijds in Nederland wonende Deense kunstenares Nadia Plesner. Zij had een T-shirt - later een olieverfschilderij - gemaakt waarop een noodlijdend kind uit Darfur een handtas vasthoudt van Louis Vuitton. Het was een commentaar op de ruime media-aandacht voor het luxe leven van sterren als Paris Hilton en de volgens Plesner bescheiden aandacht voor de humanitaire ramp in Darfur. Het bedrijf probeerde met zwaar juridisch geschut verspreiding van de beelden tegen te gaan, maar haalde in 2011 bakzeil in hoger beroep.

Al die aardse ongemakken moeten nog dit jaar worden overstraald door de opening van het museum in de Jardin d'Acclimatation in het Bois de Boulogne (een attractiepark uit 1860 dat ook eigendom is van LVMH). Frank Gehry , ook de architect van het Guggenheimmuseum in het Spaanse Bilbao, omhulde het gebouw met twaalf enorme panelen van gebogen glas, wat een nu al spraakmakend en letterlijk schitterend gebouw heeft opgeleverd.

Als de Fondation Louis Vuitton pour la Création inderdaad dit najaar de deuren opent, boekt Arnault een overwinning op zijn grote concurrent, de Fransman François Pinault, eigenaar van het luxeconcern Kering. Ook hij wilde een eigen museum bouwen in Parijs, op het verlaten eiland Île Seguin in de Seine. De bureaucratische tegenwerking was zo hardnekkig dat Pinault de wijk nam naar Venetië. Daar opende hij twee musea voor moderne kunst, met de verzuchting dat Frankrijk het nog steeds moeilijk heeft met particulier initiatief in de museumwereld.

undefined

Meer over