LUCHTJE?

Na Parijs en Londen gaat ook Rotterdam de strijd aan met nare luchtjes in de metro. Een neutraal geurtje verspreidt zich vanaf deze zomer subtiel over de perrons....

Trix van Bennekom, directeur van de Rotterdamse metro: 'We hebben hier op kantoor zes geurtjes uitgeprobeerd, daarvan zijn er drie over: de Rozemarijn-Eucalyptus, iets fruitigs en wat vanille-achtigs. We willen de klanten niet bedwelmen, het geurtje moet wel op de achtergrond blijven. Deze week beslissen we op welk station we die gaan verspreiden, en hoe we dat doen. Niet in de metrostellen, maar op perrons of in de hal.'

Dick Vlaarkamp, geurspecialist bij Holland Aromatics Almere: 'Als ik directeur zou zijn van de metro, zou ik juist de coupés van een luchtje voorzien. Daar ontstaan de meeste off-odours. Ik zou een middle-of-the-road geurtje ontwikkelen . Zachtbloemig dus. Maar tegen urinegeur is iets brutalers nodig, hoewel niet de hele metro doortrokken is van urine.'

Frits Huisman, ondernemer: 'Ons bedrijf FlexiBilio heeft een promotietool voor de parfumerie-industrie, Le Tester, een automaat die na een druk op de knop geheel elekronisch een vleugje parfum verspreidt. Ze staan op honderd lokaties van hoog niveau, dus niet op metrostations. De kans dat ze worden gesloopt, is daar te groot. In de metro in Parijs is de bewaking beter, dus daar plaatsen we ze binnenkort wel.'

Suzanne Ocilkova, V & D Amsterdamse Kalverstraat, afdeling cosmetica: 'Die zuilen staan op de tweede verdieping. Maar geurverspreiders? Er is wel eens een plan geweest bepaalde geuren in de winkel te verspreiden, maar daar is het nooit van gekomen. In de metro is het wel een goed idee. Je kunt je afvragen waarom we urine-en zweetlucht zonodig willen verdrijven, maar de metro lijkt mij niet de beste plek om ze te ruiken! Ik zou lavendel-geur nemen, die is het meest rustgevend. Of citrus. Allergische reacties zal men daarop niet snel krijgen, die krijg je eerder op ammonia. Zit ook in urine.'

Marijn Doedens van Frisse Lucht International in Alkmaar: 'Urine heeft een best heftige stank. Daar helpt onze grootste luchtverfrisser, de elektrostatische F 90A die ruimten tot tweeduizend kuub kan reinigen, niet tegen. De Hepa 80 helpt misschien wel, want die kan met zijn filter van papier en koolstof pollen en zo uit de lucht halen. Maar dan nog, ik denk dat je bij urinegeur echt met tegengeuren moet werken.'

Mevrouw O.R. uit San Francisco maakt op wastaholland.nl reclame voor 'the world's best solution against bad body odor': 'Jarenlang ging ik gebukt onder een vreselijke kwelling. Steeds als ik onder de mensen moest zijn, durfde ik niet. Dankzij het plantenpreparaat WASTA ben ik van mijn probleem verlost.'

H. de Hoog, hoofd van de kwaliteitsafdeling van 's werelds grootste geurproducent IFF in Tilburg: 'Irritatie over geur is heel betrekkelijk. In bepaalde settings is zweetlucht of urinegeur juist heel goed te verdragen. Maar metro associeert men over het algemeen niet met urine, dus is het niet onlogisch een tegengeur te bedenken. Men wilde plezierjachten ook voorzien van motorolie met bosgeur. De metro moet wel oppassen dat het geen aanstootgevende geur wordt. Als je door betonnen gangen loopt, wil je niet moeten denken dat het een bos is.'

Uit de Volkskrant van afgelopen zaterdag: ' Vanaf maandag moet een sprookjesgeur de stank van forensenzweet, neergekwakte patat en muizenpoep in de Londense metro vervangen. ''Het moet hier net zo ruiken als wanneer je een bloemenwinkel binnenloopt'', zegt een woordvoerder van de London Underground.'

De RET-directeur: 'We kwamen erop toen we met een delegatie in Parijs waren en iemand zei: ''Ik ruik parfum de madeleine.'' Daarna hebben we hier een proef gedaan met citronella in de lift, waar het probleem vooral zit. Mannen - vooral mannen - plassen die helemaal onder. Binnenkort wordt het in alle liften geïntroduceerd.'

H. van den Berg van Lohdijk Liften in Didam: 'We bouwen soms wel extra ventilatoren in, maar we hebben nog geen luchtverfrissers aangebracht. Ik kan het me wel voorstellen; we zouden ze zo inbouwen, als iemand het zou vragen. Ze los aanbrengen is niet voldoende, want metroliften zijn vandalisme-gevoelig.'

Ewald Korevaar, lid van de geurwerkgroep van de Utrechtse Chemiewinkel: 'Geur werkt primitiever dan andere zintuigen. Na proeven en horen reageert de mens veel rationeler dan na ruiken. Daarbij wordt een primair signaal direct omgezet in emotie, zoals een gevoel van gevaar. Stankoverlast in de metro versterkt dus het onveilig gevoel meer dan bijvoorbeeld graffiti.'

Meer over