Lowlands is kroon op het festivalseizoen

Tussen de duizenden bezoekers die van de ene naar de andere tent slenteren op weg naar een volgend optreden, steken opeens een paar jongens hun vingers in de lucht....

Van onze verslaggevers

Alex Burghoorn en Gert van Veen

BIDDINGHUIZEN

Vreemd. Misschien nog wel vreemder dan de bizar uitgedoste straattheater-figuren die onverwacht opduiken tussen het publiek en het festival een surrealistisch tintje geven. Niet voor niets was het motto voor het festival dit jaar Expect the unexpected. Het publiek liet zich voor drie dagen en nachten gewillig meeslepen in de Lowlands-experience, waarvoor de muziek uit zeven tenten de denderende soundtrack leverde.

Een weekend kamperen in the middle of nowhere, terwijl op het naastliggende weiland zo'n tachtig bands, dertig theatergroepen, live-acts, dj's, schrijvers en dichters optreden. A campingflight to Lowlands paradise is een festival dat zijn naam eer aandoet: een klein paradijsje in de Flevopolder, waar in het laatste weekend van augustus zo ongeveer te zien en te horen is wat de popcultuur anno 1996 te bieden heeft.

In de drie jaar sinds de eerste editie (1993) heeft Lowlands een naam opgebouwd als een van de gezelligste festivals van het jaar, met een prettig publiek, fraaie decors een programma om je vingers bij af te likken. Maar de dit weekend gehouden vierde editie was misschien nog wel de beste Lowlands totnutoe. De sfeer zat er al vanaf de eerste concerten op vrijdagmiddag goed in, terwijl de optredende groepen en artiesten er eer in leken te stellen om zich van hun beste kant te laten zien.

In de loop van het festival gaven de meeste bezoekers de moed op om nog te proberen alles te zien wat er te zien viel. Toevallig een tent binnenlopen en je laten verrassen was vaak net zo leuk, temeer daar veel minder bekende bands soms onverwacht sterk uit de hoek kwamen. Zoals het Finse mannenkoor Mieskuoro Huutajat of het Schotse trio Bis - een van de jongste vertegenwoordigers van de Britpop, met een repertoire van energieke punkliedjes. Een andere Engelse band die het goed deed was Supergrass, zondagavond met een snoeihard, strak optreden in de Golf-tent. Op ditzelfde podium nam Tricky later die avond met een hypnotiserend optreden revanche voor zijn niet zo overtuigende Lowlands-concert van vorig jaar.

Andere grote publiekstrekkers waren het Amerikaanse Garbage, onder gedreven leiding van Shirley Manson, en de IJslandse zangeres Björk, die vrijdag in de grote Alpha-tent een meeslepend concert gaf, waarbij ze het publiek moeiteloos voor zich wist te winnen.

Eerder had Sonic Youth op hetzelfde podium indruk gemaakt met een spannend optreden vol gierende feedback en noise. Zo mogelijk nog harder en heftiger waren stadgenoten Madball (New York-hardcore) zaterdag op het Golf-podium. Het gezelschap is erg populair in Nederland, getuige de uitpuilende tent, die uit zijn voegen dreigde te barsten. Andere groepen die onverwacht veel publiek trokken waren Skik (zaterdagochtend in een stampvolle Delta) en het Engelse techno-duo System 7, dat de Bravo-(dans)tent zaterdagmiddag tot de nok toe wist te vullen, en de sterren van de hemel speelde.

Nederland was in de danstent vertegenwoordigd met een grote delegatie (ondermeer Eboman en dj's Angelo, Robob, Aida, Per en Frankie D.). De Rotterdamse Speedy J. verrastte zijn publiek met veel nieuwe tracks van zijn binnenkort te verschijnen album Public energy no 1. Ook Urban Dance Squad maakte het Lowlands-concert tot een eerste introduktie van nieuw materiaal (van het vierde album Planet ultra), waarin de groep de eigen stijl weer wat verder bleek te hebben uitgebouwd. De nieuwe songs hebben meer melodie dan de snoeiharde metal-rap van het laatste album, terwijl rapper Rude Boy zich in een aantal nummers zelfs als zanger ontpopte.

Gelijktijdig met het optreden van The Squad was de naastliggende Bravo-tent ook goed gevuld tijdens het optreden van Eboman, de Nederlandse techno-ontdekking van 1996, wiens heftige breakbeat-techno hem in korte tijd een grote publiek hebben opgeleverd.

Wie even genoeg had van de muziek, kon naar de film of het theater, Internet verkennen in VPRO's Zulu-tent, of zich neervleien in de grasvelden rond de muziektenten, waar het aangenaam toeven was - een zeldzaamheid in de jonge, regenrijke Lowlands-geschiedenis. Zelfs de zon liet zich af en toe zien, terwijl het op een paar regenspetters na bijna geheel droog bleef.

Een bescheiden voorproefje op het Crossing Border-festival was het programma Dichters, waarin ondermeer Jerry Goossens, Adriaan Bontebal en Serge van Duijnhoven (met begeleiding van dj Dano) in de Delta-tent uit eigen werk voorlazen.

De veelkleurigheid van het programma, waarin ook plaats was voor spoken word, maakte het zo'n compleet festival. Lowlands is het paradepaardje geworden van MOJO/Double You, dat hiermee een evenement heeft opgezet geheel volgens de eigen ideeën. Het zet de traditie voort van eerdere prototypes als Ein Abend in Wien, maar overtreft de eerdere voorbeelden op alle fronten. Dit was de kroon op het festivalseizoen van 1996.

Meer over