Lof Danone, Unilever en Nestlé voor bestrijding ondervoeding

Twee miljard mensen lijden aan ondervoeding of obesitas. Trekken bedrijven zich dat aan? Volgens de Toegang tot Voedselindex (ATNI) valt dat tegen.

VAN ONZE VERSLAGGEVER GERARD REIJN

AMSTERDAM - Danone, Unilever en Nestlé zetten zich van de voedingsmiddelen- en frisdrankenconcerns het best in voor de bestrijding van ondervoeding en van obesitas. In een ranglijst van 25 van de grootste bedrijven in deze branche neemt FrieslandCampina een van de laatste plaatsen in. En PepsiCo doet het aanzienlijk beter dan Coca-Cola.

De Toegang tot Voedselindex, Engels afgekort als ATNI, werd dinsdag voor het eerst gepubliceerd. Het is een initiatief van de Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN), de Bill & Melinda Gates Foundation en de Wellcome Trust. De Gates Foundation was ook initiatiefnemer van een soortgelijke index voor toegang tot medicijnen, die een groot effect heeft gehad op de farmaceutische concerns.

Volgens Inge Kauer, directeur van het indexproject, moet de index de discussie bevorderen over de betrokkenheid van voedselondernemingen bij problemen als ondervoeding en obesitas. Daaraan lijden inmiddels twee miljard mensen. De onderzochte ondernemingen hebben samen een omzet van 542 miljard dollar (415 miljard euro). Er werken 1,9 miljoen mensen.

Om tot een score te komen hebben de onderzoekers van de index zeven categorieën gegevens verzameld, onder meer over de bedrijfscultuur, de verkrijgbaarheid van hun producten en de bedrijfsstijl. Het zwaarst weegt de categorie 'producten': daarop is een kwart van de totale score te behalen.

Het gaat niet om de kwaliteit van de producten op zich, zegt Kauer. 'Dat zou ook niet kunnen, want we kunnen al die producten niet met elkaar vergelijken. Wat we wel hebben bekeken, is wat de doelstellingen van bedrijven zijn en hoe ze het bereiken van die doelen controleren.'

Dus dat PepsiCo op zijn producten vier keer zo veel punten scoort als concurrent Coca-Cola, betekent niet dat Pepsi lekkerder is of minder suiker bevat. Kauer: 'Het gaat om beleidsdoelstellingen die bedrijven hebben geformuleerd voor hun producten. Bijvoorbeeld dat ze heldere en meetbare doelen stellen voor het gebruik van ongezonde ingrediënten als suiker, zout en vet.' Verder weegt mee de manier waarop het bedrijf die doelstellingen denkt te halen. Bijvoorbeeld de vraag wie ervoor verantwoordelijk is: is dat iemand uit de raad van bestuur of een afdelingschef?

Twee weken geleden kwam Oxfam, organisatie voor ontwikkelingssamenwerking, met een andere index van voedingsmiddelenbedrijven. Die index rangschikte de bedrijven naar de mate waarin ze vriendelijk zijn voor mensen, met name in arme landen, en milieu. Nestlé en Unilever staan in beide hoog, Kellogg en General Mills doen het in beide slecht.

FRIESLANDCAMPINA ONDERIN DOOR LEGE LIJST

FrieslandCampina staat bijna onderaan in de ranglijst; alleen een paar bedrijven waar helemaal niets van bekend is, staan nog lager. Die lage klassering blijkt deels het gevolg van de onderzoeksmethode waarmee de index is samengesteld.

ATNI stuurde de concerns vragenlijsten. Wie niet reageerde, liet een essentiële kans lopen om de score te verhogen. De woordvoerder van het concern: 'Ze hebben met iemand van ons gebeld en daarna een vragenlijst gestuurd. Maar die kwam binnen op het moment dat de verantwoordelijke man met vakantie was. Die heeft hem wel doorgestuurd, maar ja: we krijgen twee van zulke vragenlijsten per week. Dus die hebben we niet ingevuld.'

Anders had FrieslandCampina kunnen laten weten dat het koelwagens in Nigeria had geïntroduceerd. En dat het in Vietnam en andere Aziatische landen, helpt om een hogere kwaliteit te produceren.

FrieslandCampina is nog maar drie jaar geleden gefuseerd en heeft naar eigen zeggen zijn mvo-beleid (mvo staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen) nog niet op orde. Dat is in 2011 geformuleerd en vorig jaar aangescherpt. Dus werkt het nog niet helemaal. 'Als er over twee jaar een nieuwe index komt, zullen we zeker stijgen', zegt de woordvoerder.

undefined

Meer over