Loeki overleefde elke aanval van STER-directeuren, tot nu

Het onhandige leeuwtje simpelweg doodverklaren, riep te veel reacties op. Loeki kon rekenen op een massapubliek. Gekozen is hem stukje bij beetje te lozen....

Al keer eerder werd hij doodverklaard. Op 1 april 1994 meldde de STER dat Loeki de Leeuw vervangen zou worden door Mickey Mouse. Het protest kwam met postzakkenvol binnen. Het reclamebedrijf wist niet hoe snel het moest vertellen dat het een grap was.

Maar nu is het toch zo ver. Eind dit jaar overlijdt reclameleeuw Loeki. De STER wil van hem af omdat hij duur is: twee ton per jaar. Bovendien krijgt de STER zo veel commercials aangeboden dat er weinig plek is voor Loeki.

Poppenfilmproducent Joop Geesink crede Loeki de Leeuw in 1972. Aanvankelijk werden reclamespotjes van elkaar gescheiden door kabbelend water. Kijkers waren nog niet rijp om reclames direct na elkaar te zien. Maar Geesink vond dat het leuker kon en verzon Loeki, gemodelleerd naar de leeuw in het Nederlandse wapen.

Loeki was een leeuwtje zonder ballen. Echt lekkere grappen maakte hij niet. Ware humor was verboden, want Loeki mocht de aandacht niet te veel afleiden van de reclame. Praten deed hij ook niet veel. Geesink liet acteurs aanrukken om de paar woorden die hij tot zijn beschikking had 'Asjemenou', 'Voil 'Allez hop' in te spreken, maar besloot uiteindelijk dat hij het zelf beter kon.

Nog altijd heeft de reclameleeuw de stem van Geesink. Dat het 'Asjemenou' zo onverstaanbaar wordt gemompeld komt door de handelsgeest van zijn maker: Loeki moest internationaal verhandeld kunnen worden. Hij verscheen op tv in Frankrijk, Engeland, Oostenrijk, Italin de VS.

In totaal zijn er ruim zevenduizend Loeki-filmpjes van 4 seconden gemaakt. Zijn succes ligt in zijn vermogen om vrijwel niemand voor het hoofd te stoten, maar ook in zijn rol als underdog. Hij was een beetje dom en onhandig, en daarmee won hij sympathie. Lopen kon hij ook al niet, maar dat lag aan Geesink die niet verwacht had dat het leeuwtje langer dan twee jaar zou meegaan.

Toch wekte hij ook ergernis. 'Loeki moet dood', schuimbekte Jiskefet-acteur Herman Koch ooit in een interview. Ook protesteerde een groep alcoholhaters met succes tegen het glas bier dat Loeki op zijn piano had staan.

In de loop der tijd begon Loeki steeds wat oubolliger te lijken. Volgens Louise Geesink, die de nalatenschap beheert nadat haar vader in 1984 was gestorven, probeerde zo'n beetje elke nieuwe STER-directeur om Loeki eruit te werken, maar hielden ze geen rekening met de reactie van het publiek. Er is een website redloeki.tk en uit onderzoek blijkt dat ruim 90 procent van de kijkers de leeuw leuk vindt.

Toch verdween hij steeds meer naar de achtergrond. Hij moest weg als begin- en eindfilmpje van de reclameblokken, en de uitzendfrequentie werd lager. De afgelopen maanden was hij nauwelijks te zien. Maar Geesinks dochter geeft het nog niet op, en heeft plannen voor een animatieserie. Loeki, zegt Geesink, is nog lang niet dood.

Meer over