Little voice ***

Pas na de pauze komt de voorstelling los.

Theater

Little Voice van Jim Cartwright door Kik Productions en Senf Theaterpartners, regie: Bruun Kuijt

4/2, Oude Luxor Theater, Rotterdam. Tournee t/m 13/5, ntk.nl

Mus komt nauwelijks haar kamertje uit. Het liefst sluit het in zichzelf gekeerde meisje (Suzan Seegers) zich volledig af van de buitenwereld, met slechts de platencollectie van haar overleden vader als gezelschap. Judy Garland, Shirley Bassey, Willeke Alberti; Mus kent hun muziek als geen ander.

In de rest van het huis regeert de chaos. Moeder Marie (Ellen Pieters) is aan de drank en heeft de ene minnaar na de andere. Deze deprimerende thuissituatie wordt overzichtelijk verbeeld in een groot poppenkastdecor, dat een letterlijke dwarsdoorsnede (we zien een halve eettafel en een half bankstel) vormt van een vervallen Rotterdamse arbeiderswoning.

Het verhaal van The Rise and Fall of Little Voice, want uiteindelijk wordt dat verlegen musje natuurlijk een sterzangeres, stamt uit 1992, toen de Britse toneelschrijver Jim Cartwright er een hit mee had op het Londense West End. Het stuk werd in 1994 ook al in Nederland opgevoerd, in een vertaling van Jules Deelder en met Vera Mann en Pleuni Touw in de hoofdrollen.

Tijdens het zien van de nieuwe versie rijst de vraag waarom er zo strikt aan de oude vertaling is vastgehouden: hoewel het plat-Rotterdams bij vlagen nog steeds leuk is ('Ik ga effe een broodje troep halen bij het Snack-loket') doen de dialogen ook gedateerd aan. Er zijn referenties aan talentspotter Henny Huisman van de Soundmixshow en Anita Meyer is de grootste zangeres van Nederland.

Misschien had regisseur Bruun Kuijt er verstandiger aan gedaan het stuk iets eigentijdser en vlotter te maken. Voor hedendaagse begrippen komt de voorstelling nu ook wel heel traag op gang, met een eerste akte die veel lange spelscènes nodig heeft om een simpel verhaallijntje te vertellen: het zangtalent van Mus wordt ontdekt door moeders nieuwe vlam Ed Desmet (Han Oldigs), een derderangs artiestenmanager.

Pas na de pauze komt de voorstelling los, wanneer Mus door Ed wordt gedwongen meerdere keren op te treden in een lokale club. Seegers, bekend als musicalactrice (o.a. Urinetown) kan hier laten zien wat zij in huis heeft. Hoewel zij haar personage aanvankelijk misschien iets te groot neerzet, vol ongecontroleerde, bijna spastische motoriek, weet zij in de tweede helft een mooie overgang te tonen van introvert naar extravert. Mus maakt van haar kleine stemmetje een grote stem en zingt in een medley onder meer Kate Bush en Edith Piaf. Het is een muzikale uitbarsting die indruk maakt, al hebben we er wel erg lang op moeten wachten.

undefined

Meer over