Limonadeblikje

'It's amazing, Molly. The love inside, you take it with you. See ya.'

Regisseur Zucker en scenarist Bruce Joel Rubin deden er maanden over om Sams (toch best wel mooie) afscheidszin te bedenken.

Wie Ghost zegt, zegt potten bakken. Maar laten we het nu eens over iets anders hebben dan over de ontiegelijk vaak geparodieerde scène waarin Demi Moore en Patrick Swayze elkaar opgeilen, terwijl ze lepeltje-lepeltje aan de pottenbaktafel zitten. Over het gemak bijvoorbeeld waarmee de twee acteurs ook zonder softerotische krachttoeren een alleszins geloofwaardig stel neerzetten. Zeker in de eerste twintig minuten, als bankier Sam (Swayze) nog onder de levenden is en gelijk elke sterveling moeite heeft om met zijn geliefde Molley (Moore) te communiceren, wordt Ghost lang niet zo glad en dik aangezet als van een romantische Hollywoodfilm te verwachten valt; alleen al het opvallend spaarzame gebruik van muziek is een verademing. De grootse gebaren en tranentrekkende strijkers bewaart regisseur Jerry Zucker (Airplane, First Knight) voor later, nadat Sam schijnbaar toevallig is vermoord en hij als dolende geest moet leren wat zijn plek op aarde is. En ook dan blijven de momenten waarop Sam probeert een limonadeblikje weg te schoppen of met een zwevend muntje aan Molly laat zien dat hij echt bestaat indrukwekkender dan de inmiddels behoorlijk verouderde speciale effecten. Grootste huzarenstuk, dat net als Bruce Joel Rubins scenario met een Oscar werd bekroond: Whoopi Goldberg die als medium Oda Mae moet doen alsof ze tegenspeler Swayze weliswaar hoort, maar niet ziet. Als je het zo bekijkt, is Ghost vaak een behoorlijk geslaagde oefening in gewoonheid.

Ghost (Jerry Zucker, 1990)

RTL8, 20.30-22.35 uur.

Lost Persons Area

(Caroline Strubbe, 2009) Een echt huis, een normaal bestaan: dat is wat de Belgische Bettina zich wenst. In plaats daarvan woont ze in een bouwkeet, ergens op de Maasvlakte; haar man Marcus is ingenieur en werkt aan elektriciteitsmasten. Hun sombere dochtertje wordt elke ochtend opgehaald voor school, maar scharrelt liever eindeloos rond, haar plastic zak vullend met alle mogelijke troep. Lost Persons Area zweeft heen en weer tussen deze verloren zielen, waar zich nog een Hongaarse eenzaat bij voegt die meteen een oogje op Bettina heeft. Kijkend naar Caroline Strubbes speelfilmdebuut, dat op het slufterstrand bij het Zuid-Hollandse Oostvoorne werd opgenomen, verdwaal je zo'n beetje in je eigen land. Zo uitgestrekt en dor oogt het decor, dat Zuid-Holland soms net zo goed Texas zou kunnen zijn of een Oost-Europese industriestreek. Wel jammer dat vrijwel geen scène aan de sfeer van moedeloosheid ontsnapt.

Arte, 22.55-00.50 uur.

City by the Sea

(Michael Caton-Jones, 2002) In luttele minuten schetst de openingsscène van City by the Sea de ogenschijnlijk drastische verandering van de New Yorkse buitenwijk Long Beach. Op archiefbeelden is het strand te zien; hartje zomer, volgepakt met vrolijke New Yorkers die voor even de hectiek van de grote stad ontvluchten. Wanneer de film naar het nu schiet, zien we een rommeltje. Vervallen huizen, junkies op straat: het bekende, zwaar aangedikte beeld van een paradise gone bad. Een van die junkies wordt aardig gespeeld door James Franco, in deze film de zoon van de net gepensioneerde politieman Robert De Niro. Franco blijkt hoofdverdachte in de moordzaak die zijn vader onderzoekt, terwijl vader nog steeds worstelt met een trauma omtrent zijn eigen vader, die ook een moord op zijn geweten had. Het sterke spel van De Niro en Frances McDormand als zijn buurvrouw tillen de film ver boven de middelmaat uit.

BBC1, 00.40-02.20 uur.

undefined

Meer over