Liggen in een ballon met Christo

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 22 juni.

Journalisten liggen in de Big Air Package van Christo in Oberhausen, 15 maart 2013. Beeld Reuters
Journalisten liggen in de Big Air Package van Christo in Oberhausen, 15 maart 2013.Beeld Reuters

Brief van de dag

In het artikel 'Lopen over water met Christo' (V, 21 juni) staat dat The Floating Piers het eerste project van Christo is na het overlijden van zijn vrouw (Jeanne Claude) in 2009.' Maar in 2013 werd door Christo in de meer dan 100 meter hoge Gasometer bij Oberhausen de bijna even hoge Big Air Package opgericht, een soort van enorme witte ballon die je ook van binnen kon betreden. De allereerste incarnatie van dit project, dat meerdere ontstaansfases doorliep, was een ballon (Air Package) die Christo in de jaren '60 bij het van Abbe Museum in Eindhoven liet zweven.

Dik Goudsblom, De Bilt

Opening windpark was feest

Bijzonder. Een feestje voor veel inwoners van de Noordoostpolder. Het windpark waar ze jaren aan gewerkt hebben, wordt geopend. De boeren die niet altijd veel ruimte hebben voor bedrijfsuitbreiding hebben door hard werken een investering kunnen doen die ook nog veel bijdraagt aan onze klimaatdoelstelling.

Ook de nieuwe medewerkers die de bouw hebben uitgevoerd (ca. 300) en zij die het onderhoud zullen doen (ca. 100) zijn niet ontevreden, net zomin als de exploitant van de lokale veerboot die zijn omzet heeft zien exploderen vanwege de grote belangstelling voor de excursies.

Toch luidt de kop 'Urk slaat openingsfeestje windpark over' (Economie, 21 juni) en nog interessanter: volgens actiegroep 'Urk Briest' worden in Duitsland en Denemarken de molens alweer afgebroken. Tja, als het over gevoelens gaat, kun je lang twisten, maar over feiten kunnen we het wel eens worden.

In Duitsland was 2015 een topjaar voor wind: Ruim 6.000 MW erbij (zo'n 14 keer het windpark NOP) tot bijna 45.000 MW; in 2014 kwam er overigens ruim 5.000 MW bij. Dit betreft de netto groei, dus de turbines die aan het eind van hun levensduur van 20 jaar zijn verwijderd, worden er van afgetrokken.

In Denemarken was de groei gematigder: ruim 200 MW tot totaal ruim 5.000 MW. In heel Europa was de hoeveelheid geïnstalleerd vermogen voor elektriciteitsproductie in wind overigens al ongeveer de helft van al het nieuw gebouwde vermogen.

Overigens levert het totale windpark elektriciteit voor 400 duizend (in plaats van 160 duizend zoals vermeld) huishoudens. Veel getallen, maar feiten tellen ook!

Ernst van Zuijlen, Utrecht

Achternaam van je kind

Wat een rare, achterhaalde discussie over de achternaam van een getrouwde vrouw. Veel interessanter is de vraag welke naam je geeft aan je kinderen.

Als je er even over nadenkt, is er maar één conclusie: de naam van de moeder. Dat is veel handiger. En logischer. Met alle respect voor de rol van de vader, tenslotte heeft zij het kind op de wereld gezet. Goed, het breekt met een lange, masculiene traditie en er moet even een knopje om.

Mijn kleinzoons hebben de naam van hun moeder en dat werkt prima. Mijn zoon vond en vindt het ook een uitstekend idee.

Marie-José Blankwater, Delft

Kwaliteit in de klas

De krant heeft een groot artikel gewijd aan kwaliteit in de klas (Ten eerste, 20 juni)). Is het niet vreemd dat we zoveel miljoenen euro's investeren in maatregelen die uiteindelijk niet effectief blijken te zijn?

Zelf ben ik een van die studenten die een opleiding volgen aan de universiteit tot basisschoolleraar. Ook dit kost de overheid bakken met geld, omdat wij twee bacheloropleidingen in één volgen.

Het blijkt dat leerlingen niet beter gaan leren met docenten die hogere cognitieve vaardigheden hebben. Daar ben ik het mee eens. Leerkrachten met een academische Pabo geven niet per definitie beter les dan leerkrachten van een reguliere Pabo. Ik denk wel dat studenten met een universitaire achtergrond op andere momenten van belang kunnen zijn; dit hoeft niet direct in de klas zichtbaar te zijn.

Waar het uiteindelijk om draait, is dat de Pabo enthousiaste en gepassioneerde leerkrachten aflevert. Als leerkracht kun je het verschil maken voor een kind en daar heb je niet per se hogere cognitieve vaardigheden voor nodig. Laten we dan ook meteen proberen om deze enthousiaste leerkrachten in het onderwijs te houden.

Meike Kijvekamp, Amsterdam

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Diploma op laagste niveau?

In uw overzicht van de plannen in het onderwijs (Ten eerste, 20 juni), wordt gelukkig een verband gelegd tussen investeringen en het rendement daarvan. Eén zin die mij de laatste tijd meerdere malen is opgevallen, is de quote van Paul Rosenmöller: 'Je krijgt een diploma op het niveau van het vak waar je het slechtste in bent.' Het kan best interessant zijn op verschillende niveaus examen te doen, maar in de huidige regeling kun je slagen met een vijf en een vier op je eindlijst, mits gecompenseerd bij andere vakken. Je kunt dus slagen en een diploma halen op een bepaald niveau terwijl je voor ongeveer een kwart van de vakken dat niveau niet hebt. Je wordt dus niet afgerekend op het laagste niveau volgens mij.

Kees Bos, Alphen aan den Rijn docent VO

Visionair onderwijs

Wat was ruim vijftig jaar geleden de meester toch een visionair. Bijna veertig leerlingen in de klas. Drie rijen. Heel goede leerlingen, gemiddelde leerlingen en de mindere leerlingen per rij. Elke maand een update van de cijfers. En afhankelijk van de prestaties werden de leerlingen opnieuw ingedeeld. Hij had zo goed overzicht en kon de mindere leerlingen beter helpen. Tere kinderzieltjes? Wij werden er niet slechter van.

Gé Jacobs, Roosendaal

Meer over