Lief en gezellig met Valentijn

Als je niets met Valentijn hebt, hoop je dat hij in Nederland alweer net zo hard op zijn retour is als de kerstman....

De stroom bloemen blijft ook constant, weet Marlie Oosterwijk van Bloemenbureau Holland. 48 Procent van de Nederlanders associeert Valentijnsdag met bloemen. 'En dat was in 1999 nog maar 17 procent.' De 'kaartassociatie' 52 procent wint nog van de 'bloemassociatie'. De 'chocolaassociatie' komt daar ver achter met 14 procent.

De 'erectiepilassociatie' van medicijnmaker Lilly is nieuw. Diens Valentijn-inhaker voor 'weekendpil' Cialis staat vanmiddag paginagroot in enkele dagbladen. Cialis, door Time Magazine in november uitgeroepen tot 'coolest invention of the year', zou langer werken dan concurrent Viagra. 'Je kunt nu een heel weekend lang laten zien hoeveel je van elkaar houdt', beginnen dan ook de kleine lettertjes in de advertentie. Die een regelrechte parodie lijkt op al die Valentijn-inhakers deze week. 'Alles is altijd leuk, lief en gezellig met Valentijn', reageert Jan Bennink van reclamebureau Imagine. 'En de meeste mensen hebben seks in het weekend, zeggen de cijfers. Maar voor 20 procent van de mannen boven de 50 is dat een probleem. Zit je daar met je bonbondoosje en je bos rozen.'

Aan al die Tijns in Nederland die de kop letterlijk nemen heeft hij niet gedacht, erkent hij. 'Wij hebben ze geen kwaad willen doen.' Bennink denkt dat de advertentie wel een hit kan worden in studentenhuizen met een Tijn onder de pannen. Maar dan bereik je niet die mannen van boven de 50 die niks aan Valentijn doen.

Meer over