Lichtvoetig mensencircus vol doorkijkjes en stillevens

L’Atelier du Peintre..

Heerlen Na het zien van de Nederlandse première van L’Atelier du Peintre van het Franse Cirque Plume weet je in elk geval weer waarom piepschuim piepschuim heet. Omdat je er zulke fantastisch raspende geluiden mee kunt maken. Zo erg piepend dat de helft van de toeschouwers zijn oren dichtstopt.

Clown Oui-Oui (Tibo Tout Court) heeft nog meer muzikale grapjes in zijn repertoire. Zijn jongleeract met vijf ballen op verhoogd plateau, ritmisch ingenieus versterkt met holle kasten, vormt een swingend geheel met het circuscombo van xylofoon, contrabas, klarinet en bouzouki. Zijn maatje Pedro (Hugues Fellot) is even sterk op dreef met zijn wanhopige jacht op ‘fleurs et filles’.

Pedro en Oui-Oui zijn de ‘buurman & buurman’ van dit mooie, lichtvoetige mensencircus met als rode draad: de schilderkunst. Overal ontstaan doorkijkjes in de vorm van schaduwtheater op schilderslijsten en beweeglijke ‘stillevens’. Vrouwelijke naakten stappen van hun divans, zo de acrobatiek in, evenals een ‘gipsen’ beeld op een sokkel. Het begrip actionpainting krijgt een nieuwe lading wanneer een hoofd als kwast wordt gebruikt en een lichaam met verfbommen tegen het linnen wordt ‘geschoten’.

Prachtig zijn de betoverende opnames van bovenaf, van rinkelende glasscherven, rollende balletjes en zandschilderijen op uitgelichte plateaus. Het Franse Cirque Plume probeert niet te imponeren met extreem moeilijke en gevaarlijke kunsten; de acrobatiek rust zeker het eerste uur op basismotoriek. Maar gaandeweg de honderd minuten tellen aanstekelijke verbeeldingskracht, muzikale fratsen en vrouwelijke veerkracht op tot een ludieke finale op de trampoline.

Het Limburgse festival Cultura Nova viert zijn twintigjarig bestaan onder meer met een volle week aanwezigheid van deze Franse meesters van het mensencircus. Begin jaren negentig was Cirque Plume een van de gezelschappen die het mensencircus in Nederland breder bekend maakte. De groep staat niet in een circustent, maar in de schouwburg. Zoals meer voorstellingen in deze editie van Cultura Nova niet op locatie staan – eerdere jaren werd in zandverstuivingen en mijnschachten gespeeld – maar in theaters: wel zo veilig met het onvoorspelbare weer.

De opening vrijdag met het vuurwerkspektakel door de internationaal beroemde pyromanen van Groupe F ging ondanks de regen toch (gelukkig) in vurige vlammen op. Wat nog volgt, is onder meer dans over dementie in een ziekenhuis, een roestig rochelend ridderverhaal van Theater Froefroe op het AZL-terrein en een ode aan de avant-gardistische componist John Cage in Glaspaleis Schunck. Als er iemand is die de muzikaliteit van piepschuim zou waarderen, zou het Cage zijn.

Annette Embrechts

Meer over