Libisch Afriqiyah Airways mag onbelemmerd blijven vliegen

De Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways mag zonder extra controles of toezicht blijven vliegen, ondanks het ongeluk in Tripoli dat in 2010 aan 103 mensen het leven kostte, onder wie 70 Nederlanders. Oorzaak was grove nalatigheid van de vliegers, die duidt op een bepaalde cultuur bij het vliegbedrijf.

UTRECHT - Ook de verkeersleiding op de luchthaven maakte fouten, maar kan geen internationale sancties opgelegd krijgen. Dat zeiden Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, en onderzoeker Hans van Ruler vrijdag bij de presentatie van het officiële rapport over het ongeluk. Alleen de autoriteiten van het land van herkomst kunnen ingrijpen bij een luchtvaartmaatschappij of verkeersleiding. Of dat in Libië is gebeurd, is onbekend.

Volgens Joustra vliegt Afriqiyah alleen nog in Afrika. Na de burgeroorlog in het land bleven de toestellen geruime tijd aan de grond, maar luchtvaartkenners zeggen dat de maatschappij nieuwe toestellen heeft besteld om vanaf 2020 weer lijndiensten te gaan onderhouden, mogelijk ook naar Europa. De maatschappij is nog steeds lid van de International Air Transport Association (IATA), maar de websites van Afriqiyah werken niet meer en de telefoonnummers van het bedrijf in Tripoli evenmin. Als de maatschappij weer op Europa gaat vliegen, is er een kans dat ze op de zwarte lijst komt. Die lijst geldt echter alleen voor de Europese Unie.

De conclusies van het onderzoek naar de crash werden in de Jaarbeurs in Utrecht gedeeld met zo'n tweehonderd nabestaanden van de slachtoffers. Zij toonden zich emotioneel, maar nemen genoegen met de uitkomsten van het onderzoek, zei voorzitter Toine van de Sande van de Stichting Vliegramp Tripoli. Hij vertegenwoordigt de nabestaanden en is grootvader van de enige overlevende, de destijds 9-jarige Ruben. 'Ik ben in Libië geweest en heb het gezien en meegemaakt, we dachten al langer dat het een menselijke fout is geweest. Ik ben blij dat het rapport er nu is, maar afsluiten kan niet. Iedereen die hierbij betrokken is, staat ermee op en gaat ermee naar bed.'

In een ander zaaltje werd de pers ontvangen. Joustra vertelde dat het onderzoek, onder leiding van Libië, in zijn ogen zorgvuldig en onafhankelijk is uitgevoerd. Nederland heeft de onderzoekers in een eerder stadium gevraagd meer aandacht te geven aan de achterliggende oorzaken van de crash, zoals de vermoeidheid van de piloten, en dat is gehonoreerd. 'Men was bereid zo snel mogelijk openheid te geven', zei onderzoeker Van Ruler; er zijn geen pogingen gedaan mensen die fouten hebben gemaakt te sparen.

Joustra zei het te betreuren dat de conclusies 'geen uitsluitsel geven' over de exacte oorzaak, omdat de drie piloten die het vliegtuig vlogen dood zijn.

Duidelijk is wel dat ze zich niet aan de protocollen hielden. De landing werd te vroeg ingezet en een noodzakelijke doorstart mislukte omdat de gezagvoerder en de co-piloot slecht samenwerkten. De reservepiloot, die ook in de cockpit zat, deed niets.

undefined

Meer over