Lezertjes Donald Duck mogen head hunter spelen

De ultieme jacht op schaars personeel is geopend. Niet alleen officiële wervingsbureaus speuren naar nieuwe medewerkers; ook rij-instructeurs, kappers, lezertjes van de Donald Duck en lezeressen van de Privé worden gebombardeerd tot headhunters....

Een van de wervingsacties komt van e-commercebedrijf Clock work, dat wil groeien van zeventig medewerkers nu naar 150 over een jaar. Iedereen kan Clockwork tippen op webdesigners, senior-consultants en software-programmeurs die mogelijk interesse hebben voor een baan bij het bedrijf. De tipgever krijgt vijfduizend gulden als de persoon in kwestie daadwerkelijk in dienst treedt en minimaal drie maanden blijft.

Wie zelf solliciteert en wordt aangenomen, krijgt ook vijfduizend gulden bonus. 'Je moet er dan wel snel bij zijn', zegt Jean Paul Drabbe, commercieel directeur van Clockwork. 'Als je vrienden je eerder tippen dan jij zelf solliciteert, kun je naar je geld fluiten.'

Het bedrijf gaat adverteren in de Donald Duck ('Help je papa aan een nieuwe baan') en de Privé ('Is deze baan iets voor uw zoon?') - niet enkel om kinderen en moeders aan te sporen om kandidaten te melden, ook omdat ook potentiële gegadigden die bladen zien. Drabbe: 'Vaders lezen liever de Donald Duck van hun zoon dan de Carp of Intermediair met tientallen vacatures.'

De bonus van vijfduizend gulden is aardig wat, maar voor Clock work zelf valt het mee. Drabbe: 'Als we KPMG Ebbinge laten zoeken, kost dat liefst 40 duizend gulden per persoon. We zijn dus benieuwd of deze actie aanslaat.'

Wervings- en selectiebureau KPMG Ebbinge is sceptisch. 'Het is een desperate poging', vindt KPMG-partner Peter van Graas. 'Ze schieten met hagel in de hoop iets te raken. Moeten ze vooral doen, maar ik verwacht er niets van. Het is een ontkenning van onze professionaliteit.'

Van Graas vreest dat de actie vooral het imago van werkgevers schaadt. 'En het nodigt uit tot misbruik. Studenten gaan drie maanden aan de slag, strijken de premie op en vertrekken.' Drabbe van Clockwork onderkent dat risico. 'Maar onze personeelsafdeling is goed voorbereid. Werven van goede medewerkers is nog belangrijker dan het werven van nieuwe klanten.'

Intussen noopt de moeizame jacht op personeel meer werkgevers tot noodgrepen. Steeds vaker loven ze, met wisselend succes, onder de eigen medewerkers bonussen uit. Zo biedt automatiseerder Logica premies van drie- tot tienduizend gulden, afhankelijk van de functie van de nieuwkomer. De Limburgse politie biedt agenten 250 gulden voor een nieuw korpslid, in de regio Kennermerland 'doet' een nieuwe agent duizend gulden. Ook het Rotterdamse reinigingsbedrijf Roteb en de ziekenhuizen in Noord-Limburg bieden sinds enkele weken premies voor 'collega-vindt-collega'-acties.

Maar het kan inventiever. Zo schakelt telecombedrijf Datelnet sinds kort de hulp in van rij-instructeurs. Ze zitten immers uren in de auto met jongeren die nog nadenken over opleiding en loopbaan. Instructeurs die een nieuwe medewerker aanbrengen, krijgen 750 gulden. De 19 kapsalons van Haarmode 2000 zochten een halfjaar naar IT'ers voor Pecoma. Ondanks de bonus van duizend gulden, konden de kapsters niemand vinden.

Meer over