Lekker doortrappen op stikstof

Product: stikstofgas voor fietsbanden, 50 eurocent per band..

Langzaam leeglopende fietsbanden frustreren, trappen gaat zwaarder, banden gaan sneller lek en slijten harder. Vullen met stikstofgas in plaats van lucht is een alternatief. Fabrikant Multicycle, een fabriekje voor maatfietsen in Ulft, levert sinds kort zijn fietsen af met stikstofgas in de banden, aan dealer en klant.

In lucht zit 20 procent zuurstofgas, de rest is voornamelijk stikstofgas. Zuurstofmoleculen zijn iets kleiner dan stikstofmoleculen. Zuurstofgas sijpelt sneller dan stikstofgas door de onzichtbare poriën van een rubberen binnenband. Een band gevuld met lucht loopt drie maal zo snel leeg als diezelfde band gevuld met stikstofgas, ontdekte Multicycle.

Banden die met lucht tot vijf bar zijn opgepompt, lopen in één à anderhalve maand leeg, tot onder een druk van vier bar. Dan moeten ze weer worden opgepompt. Banden gevuld met stikstofgas hoeven pas na drie à vier maanden weer op spanning gebracht te worden.

Autobanden staan op twee bar, fietsbanden op een druk van minstens vier bar. Voor minimale rol- en trapweerstand en minimale slijtage.

Eén bar lager, drie bar dus, en het trappen gaat al veel zwaarder. Alsof er een gewicht van veertig kilo op de bagagedrager mee rijdt, blijkt uit Japans onderzoek. Mensen pompen hun banden pas weer op bij een spanning van twee bar, als de band voel- en zichtbaar zacht is, weet Multicycle.

De fietsproducent pompt banden van nieuwe fietsen sinds kort op met stikstofgas. Leuk voor klanten. Die moeten vervolgens wel om de paar maanden naar de dealer (inmiddels zijn er 17 met een gasfles) om stikstofgas bij te pompen. Maar daar moeten ze toch zijn voor een servicebeurt, hoopt Multicycle.

De dealer en de fietsenfabrikant hebben er zelf natuurlijk ook profijt van: fietsen in winkel of fabriek, op voorraad en in de etalage, hoeven minder vaak te worden opgepompt.

In de autoracerij worden banden al jaren gevuld met stikstofgas. Veel transportfirma`s brengen banden van hun vrachtwagens met stikstofgas op spanning. Die rijden dan aanzienlijk zuiniger, bovendien gaan de banden langer mee.

Al meer dan vier jaar vullen sommige Volvo-dealers personenauto`s bij met stikstofgas, na een beurt. Ook bandenspecialisten als Profile Tyrecenter en sinds dit jaar ook Euromaster, met honderden vestigingen, kunnen banden met stikstofgas vullen. Ze doen dat ook voor vrachtwagenparken die ze onderhouden. Kost het vullen van een fietsband 50 cent aan stikstof, in een autoband gaat voor 3,50 euro. Kwik-Fit heeft geen stikstof-plannen.

Het gebruik van stikstofgas in de fietsbranche is nog mondjesmaat, alleen Multicycle doet het. Marktleiders Batavus en Gazelle hebben het afgelopen jaar samen met bandenproducenten als het Duitse Schwalbe de porositeit van binnenbanden aangepakt.

Ook hun - iets dikkere en beter in de buitenband passende - binnenbanden hoeven nu pas na drie maanden opnieuw op spanning gebracht te worden, zegt Batavus. Gazelle bewandelt dezelfde weg met naadloze binnenbanden. Effectiever, vinden ze, want fietsenmakers hebben geen gasflessen.

Broer Scholtens

Meer over