Legio Lease opnieuw onder vuur

Legio Lease, de grootste aanbieder van constructies met aandelenleases in Nederland, probeert haar omstreden producten met verboden verkooptechnieken aan de man te brengen....

De uitzending stond enige tijd op losse schroeven door een kort geding dat Legio-oprichter Piet Bloemink had aangespannen.

'Ik had nadrukkelijk gezegd dat ik niet in het programma Radar wilde en dan zie ik vorige week opeens al die leaders op tv.' Nadat hij de uitzending in gezelschap van de rechter had bekeken, trok hij het geding in.

Bloemink heeft in de documentaire geen goed woord over voor de werkwijze van de nieuwe eigenaren. Hij sprak zelfs van een 'commerciële schande'. In het programma deed een van de verkopers een boekje open over de werkwijze van het bedrijf.

Op het adres van Legio Callcenter Services in Zaandam was eerder een firma actief onder de naam FTW die eveneens Legio-producten verkocht. 'FTW staat voor fuck the world', aldus de ex-FTW-werknemer. Een van de programmamakers had zich met de verborgen camera als nieuwe verkoper aangemeld bij het Utrechtse Vero Sales, een ander direct marketing- bureau dat potentiële Legio-klanten telefonisch benadert. Hoe dommer de persoon is, hoe slimmer jij je kan profileren', was een van de eerste lessen die hij van zijn trainer kreeg. 'Je belt vijftig, zestig mensen per dag, dus wat kan jou het schelen of iemand nee zegt. Er hoeft er maar eentje te zeggen dat hij het kan betalen.' In een volgend fragment werd de beoogde nieuwe verkoper aangemoedigd zelfs mensen die nog nooit een brochure hadden ingezien, tot een contract te verleiden.

Een dergelijke manier van 'cold calling' voor effecten-producten is bij wet verboden. Advocaat William Schonewille, die ook in de eerdere Radar-uitzendingen figureerde, legde uit dat het verboden is om mensen persoonlijk of telefonisch te benaderen waarmee nog geen zakelijke relatie bestaat. Een potentiële klant mag alleen gebeld worden als hij bijvoorbeeld een bon instuurt. 'Of een via zo'n ongevraagd telefoontje tot stand gekomen overeenkomst daarmee nietig is, is echter nog zeer de vraag. Daarover is nog helemaal geen jurisprudentie.'

De TROS heeft eerder dit jaar in diverse uitzendingen van het consumentenprogramma Radar al uitgebreid aandacht besteed aan de vermeende wantoestanden bij Legio. Zo zou Legio haar klanten stelselmatig benadelen bij de aan- en verkoop van aandelen en verzuimde zij hen te waarschuwen voor de gevaren van dalende beurskoersen.

Opvallend genoeg repte Bloemink in zijn kort geding met geen woord over het feit dat de documentaire nadrukkelijk laat zien dat de verkopers van Vero hun ongeoorloofde verkooptechnieken niet alleen voor Legio, maar ook voor branchegenoot Koerskompas inzetten. Bloemink is grootaandeelhouder van Koerskompas. Bloemink: 'Vero werkt alleen voor Dexia, niet voor Koerskompas. Onze verkopers doen niks met cold calling.' Een bewering die door de TROS-redactie nadrukkelijk wordt tegengesproken: 'Een van de verkopers zei ons zelf dat hij in de voorgaande weken druk voor Koerskompas is beziggeweest. Bloemink werd in het lesboek voor de verkopers van Legio-producten zelfs nog als lichtend voorbeeld opgevoerd.'

Meer over