Legendarisch

BEREND JAN BOCKTING

Dat ieder mens iets anders waarneemt en andere herinneringen bewaart, dat de zogenaamde realiteit een optelsom is van verschillende percepties, werd perfect geïllustreerd in Rash¿mon, de legendarische film van de Japanse cineast Akira Kurosawa, meester van de klassieke samoeraifilm (The Seven Samurai, Yojimbo, The Hidden Fortress, Ran). Vier getuigen van een moord, onder wie de geest van het slachtoffer zelf, vertellen ieder een andere versie van dezelfde gebeurtenissen. Met zijn slimme uitgangspunt zette Kurosawa zijn publiek, dat gedurende de film in zekere zin als jury fungeert en grotendeels zelf mag uitmaken wat waar is en wat niet, voortdurend op het verkeerde been. Daarnaast is de zwart-witcinematografie ook anno 2014 nog altijd even mooi - ongeëvenaard is het spel met licht en schaduw tijdens de moordscène in het bos. Kurosawa maakte al sinds 1943 films, maar brak pas met deze film, in 1951 winnaar van de Gouden Leeuw tijdens het filmfestival van Venetië, door bij een internationaal publiek.

Rashomon (Akira Kurosawa, 1950)

Arte, 22.05-23.30 uur.

Shutter Island

(Martin Scorsese, 2010) Wie goed oplet, krijgt al tijdens de openingsscène van Shutter Island een stevige hint voor de plotwending die het verhaal later op zijn kop zet. Sowieso is op dat moment aan alles in deze film, die zich afspeelt in 1954, het onheil af te lezen. De veerboot die uit de mist opdoemt, begeleid door loodzware muziek. De plek waarop de boot twee US marshalls afzet: een eiland waar de gevaarlijkste geestelijk gestoorde gevangenen van Amerika worden vastgehouden. Geen geruststellende setting voor Ted Daniels (Leonardo DiCaprio) om de verdwijning van een gevangene te onderzoeken. Niet in de laatste plaats omdat hij zelf ook niet in de sterkste fase van zijn leven zit: aan het eind van de oorlog maakte hij de ontzetting van Dachau mee en niet lang geleden overleed zijn vrouw toen hun woning in brand vloog. Waarschuwing: voor wie inderdaad goed heeft opgelet tijdens die eerste minuten eindigt deze bombastische film in een farce.

RTL 5, 20.30-23.15 uur.

There's Something About Mary

(Bobby en Peter Farrelly, 1998) In al zijn meligheid toch wel gewoon een klassieker, deze enige écht volledig geslaagde film van de gebroeders Farrelly. Waarschijnlijk dankt-ie deze status aan het feit dat in geen enkele andere film van de broers hun obsessie voor grappen met lichaamssappen, -openingen en -afwijkingen zo duidelijk aan de oppervlakte komt als hier. Hoofdpersoon is Ben Stiller, een zielige dertiger die aan de vrouw moet. Matt Dillon is zijn opponent in de strijd om de onweerstaanbare Mary. Het is vooral dankzij Cameron Diaz' vertolking van mannenmagneet Mary dat de film geschiedenis schreef, en dan vooral één scène: die waarin ze argeloos een klodder sperma als haargel gebruikt.

RTL 8, 20.30-23.00 uur.

Gangs of New York

(Martin Scorsese, 2002) In het deze week te verschijnen The Wolf of Wall Street werkt het wél, maar de combinatie Martin Scorsese-Leonardo DiCaprio was niet altijd een gelukkige. Eerder werkten de twee al samen in onder andere Shutter Island (zie boven) en in dit redelijk onderhoudende Gangs of New York. DiCaprio speelt de jongen Amsterdam, die in het New York van 1863 de moord op zijn vader wil wreken. Verantwoordelijk voor de slachtpartij is bendeleider Bill Cutting, toepasselijk bijgenaamd The Butcher (een mooie rol van Daniel Day-Lewis). Voer genoeg voor een bendeoorlog, die voortvarend in beeld wordt gebracht, waardoor het toch wat zwakke spel van DiCaprio minder opvalt.

RTL 5, 23.20-02.35 uur.

Meer over