Leeuw

en gala op tv, dat is zelden feest. Die wet wordt - zeker aan het einde van het jaar - vaak bewezen, met als tragisch dieptepunt (niet alleen visueel) het jaarlijkse sportgala, twee weken geleden weer vertoond bij de NOS.

Donderdag was het voor de 17de keer tijd voor de feestelijke uitverkiezing van de Gouden Loeki, een publieksprijs van de reclamebranche voor de beste reclame op tv. Een soort WC Eend, bij u aan huis bezorgd door BNN. Alles om de adverteerder te plezieren, nog net binnen de grenzen van de wet.

Onderzoek leert dat veel kijkers stelselmatig wegzappen (of doorspoelen op de recorder) bij het begin van een reclameblok. Ook roept het genre veel ergernis op. De vermakelijke verkiezing van de Loden Leeuw door TROS Radar bevredigt jaarlijks de vergeldingsdrang van de kijker.

Het voordeel van een reclamefeestje: in tegenstelling tot gala's voor AKO-prijzen, Gouden Kalveren en musical-awards valt het te verluchtigen met korte, humoristische reclamefilmpjes uit de hele wereld. Want goede, intelligente of mooie reclame bestaat gelukkig ook. Dat bleek donderdag weer uit buitenlandse filmpjes voor orgaandonatie of de Roemeense chocoladereep Rom.

Er zou een informatiever en regelmatiger programma zitten in het genre dan wat de STER en de publieke omroep nu eenmaal per jaar brengen. Misschien iets voor een spin-off van DWDD? Nu moest de kijker het doen met een kleurrijk, maar vooral pompeus gala dat een tikje doodsloeg bij het lauwe publiek vol hippe brillen, kale hoofden glitterjurken en roze stropdassen.

De kijker mocht per sms kiezen (Lodiers: 'Zo vaak als u wilt!') uit vijf spotjes die in voorrondes waren komen bovendrijven. Voor wie er meteen beeld bij krijgt: 'Oud vrouwtje' (Volkswagen), 'Takelauto' (Bol.com), 'Bouwsteentjes' (Gamma), 'Bom in eend' (Ohra) en 'Altijd samen' (T-Mobile).

Waarom zou je? Om kans te maken op een tablet, of 'een midweekje weg in eigen land'. Of voor Serious Request, waar de opbrengst heen zou gaan.

Om de tijd te doden (en de opbrengst te verhogen) speelde een bandje reclamemuziekjes. Er waren filmpjes uit de oude doos, met Johnny en Rijk voor de PTT en Sisi-citroen.

Spreekstalmeester Patrick Lodiers vond het 'een zinderende tv-avond'. Dat stond op zijn autocue, waar verder teksten stonden als: 'Terug naar de meest begeerde award van het jaar.' En: 'Het angstzweet is bijna te ruiken in de zaal, want we komen gevaarlijk dichtbij het grote moment van de avond.'

In dat grote moment ging het tussen de 'Bouwsteentjes' en 'Altijd samen'. Een gelopen race natuurlijk, want in de laatste figureert Ali B. met zijn rappende maten, die elkaar bijstaan in het verschonen van luiers. Sms-verkiezingen op televisie leren nu eenmaal dat de populairste BN'er wint, ongeacht het onderwerp.

Zo geschiedde, ook al werd - gewoontegetrouw op dit soort feestjes - weer niet vermeld hoeveel stemmen er eigenlijk zijn uitgebracht.

Rapper Kempi, die woensdag in Ali B. op volle toeren nog stond te snotteren om Corry Konings, sprong rond als een kind zo blij, in zijn hand de Gouden Loeki. Het beestje oogde een beetje als een dode mus.

undefined

Meer over