Leeuw

Onderzoek heeft wel eens aangetoond dat tv-kijkers massaal wegzappen bij reclame, of de tijd benutten voor een sanitaire tussenstop. Dat is nieuws dat je niet vaak hoort op televisie - het zou de adverteerder eens op verkeerde ideeën kunnen brengen. Liever jaarlijks een feestje vieren rondom de Gouden Loeki voor 'het leukste reclamespotje'. Een schrijnend gevalletje relatiebeheer.


Zelf mag ik graag blijven zitten, louter voor het heimelijke genoegen van de ergernis. Een genoegen dat ik deel met Antoinette Hertsenberg, hoewel die er aanzienlijk strenger bij kijkt dan ik. Maandagavond maakte ze in TROS Radar de nominaties bekend voor de Loden Leeuw, een zelf ingestelde prijs voor 'de meest irritante reclame', en voor 'de meest irritante BN'er in een reclame'. 'Duizenden kijkers' hadden suggesties ingestuurd. Mijn favorieten stonden er gedeeltelijk bij.


De tune van Corendon, de autodropreclame, Bakker Bart of 'de vrolijke Limbo van Mona-toetjes' - geen van die nominaties haalt het wat mij betreft bij de genomineerden voor de meest irritante BN'ers in reclame.


Een van hen was radio-dj Edwin Evers met een spotje voor Beter Horen. Het melodietje is inderdaad niet om aan te horen, de humor slaat pijnlijk de plank mis. Commentaar van Hertsenberg: 'Beter horen? Misschien kun je beter bij jezelf beginnen.'


Toch wist hetzelfde bedrijf toch nog onder deze grens te duiken, in een versie met een krolse Marijke Helwegen verkleed als poes, die enkel miauwend optrad. Veel infantieler en debiliserender kan een reclamespotje niet zijn. Helaas: niet genomineerd in Radar.


Danny de Munk vergeef ik zijn kipsaté'tjes. Zelfs alle C1000-spotjes met Tineke Schouten vervagen wat mij betreft bij dat ene trieste dieptepunt van de afgelopen maanden.


Arie Koomen.


De stand-up comedian staat tegenwoordig levensgroot in karton uitgeknipt in de filialen van de Media Markt. Op tv is hij deze maanden te zien geweest in drie spotjes. Op een podium schreeuwt hij zijn publiek toe in spijkerbroek en grijs-rood T-shirt met de kreet: 'Dát is mijn winkel!' Onderwijl doet hij tenenkrommende pogingen tot grappen. Over mannen en vrouwen en 'multitasken'. Of een enkel: 'Geld maakt niet gelukkig, dus grijp deze kans om ervan af te komen!' Commentaar van Hertsenberg: 'Snapt u de grap? Zelfs de lachband heeft het er moeilijk mee.'


Of het verstandig is voor een cabaretier om zijn ziel te verpanden aan een winkelbedrijf, is de vraag hier niet. Mij gaat het om de lelijkheid. Het geschreeuw. De mislukte humor, doodvergaderd aan tekentafels van een reclamebureau. En in de kern het diepe dedain voor de kijker. In beroerde reclame spiegelt zich de moraal van de markt.


Gevonden in een oud persbericht van de elektronicareus: 'De merkbeleving van Media Markt draait om betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Om die reden is de keus op stand-up comedian Arie Koomen gevallen.'


Juist, ja.


De Loden Leeuw heeft een waardige winnaar in zijn midden. Ik gun hem van harte aan Arie Koomen, kijkerschijter. Graag kroelend uit te reiken door Marijke Helwegen, waarna de reclamepolitie ze onverwijld in bewaring stelt in een gesloten inrichting met dwangverpleging. Ik ben toch niet gek?


Meer over