Lawaaibakken Schiphol: Iljoesjin en Boeing

Een Iljoesjin van de Letse vrachtvervoerder Inversia Cargo en een Boeing 767 van KLM delen de koppositie als grootste lawaaischoppers op - en vooral: rond - Schiphol....

Het Letse toestel was bij hoge uitzondering op Schiphol. Het moest op de luchthaven een motor ophalen voor een Transavia-toestel dat elders in de wereld met pech kampte.

Dat een Iljoesjin de ranglijst van lawaaimakers aanvoert, is niet zo opmerkelijk. Net als een andere voormalige sovjetbulderbak, de Antonov, staat het verouderde vliegtuig garant voor een aanzienlijk geluidsvolume.

Dat ook een Boeing 767 de geluidslijst aanvoert, is vreemder. Het toestel geldt als een zeer modern vliegtuig dat in het normale gebruik relatief geluidloos door de lucht gaat. Het type kwam ook nooit eerder in de Geluids Top Tien van Schiphol voor.

De oorzaak van de hoge score dit jaar is wellicht de extra dot gas die de Boeing gaf toen hij eind oktober de meetpost bij Aalsmeer passeerde.

De traditionele jumbojet, de Boeing 747, komt het meest voor in de ranglijst van lawaaiigste vluchten. Zeven keer produceerden 747's, die relatief luidruchtig zijn, een geluid dat uitkwam boven de grens van 95 decibel.

Recordhouder lawaai is nog steeds een militair Amerikaans Galaxy-vliegtuig. Het toestel kwam in 1997 naar Schiphol ter gelegenheid van een bezoek van president Bill Clinton aan Nederland. De Galaxy van Clinton staat met een nog steeds onovertroffen 106,7 decibel in de boeken.

Meer over